Momenteel is er veel ophef over Volkswagen, dat volgens de Amerikaanse milieudienst EPA de boel heeft belazerd bij de uitstoottest van hun TDI’s (Dieselgate). Het is echter vrij naïef om te denken dat alleen Volkswagen dit doet.

Defeat Device

Voor als je onder een steen geleefd hebt de afgelopen dagen: VW installeerde software in de TDI-diesels die het mogelijk maakt een uitstootbeperking (vooral stikstofoxide of NOx) in te schakelen bij officiële controles, zodat aan de milieunormen wordt voldaan. Het besturingssysteem van de motor ‘herkent’ als het ware de testomstandigheden van de uitstoottest. Dit wordt door de Environment Protection Agency een ‘Defeat Device’ genoemd. In het dagelijks gebruik zijn de auto’s vervolgens veel vervuilender dan is toegestaan, maar leveren ook meer vermogen.

Concurrenten

De aanname dat alleen Volkswagen trucs uithaalt om de uitstootnormen te omzeilen is een vrij naïeve. Concurrenten doen dit waarschijnlijk ook; de concurrentie in autoland is hevig, en als je het niet doet verlies je veel verkopen omdat je auto’s minder presteren of duurder zijn (zwaarder worden belast). Het is net als doping in de wielersport, waarbij ze alleen de winnaar(s) testen op verboden middelen, maar iedereen gebruikt omdat je anders totaal naar huis gereden wordt.

Uit een pas gepubliceerd rapport van de Europese belangenorganisatie ‘Transport & Environment’ blijkt dat 9 op de 10 nieuwe dieselauto’s de uitstootnormen niet halen. De 23 onderzochte automodellen van zowat alle grote fabrikanten bleken gemiddeld zeven keer meer stikstofoxiden uit te stoten dan de Euro-6 norm toelaat, met name Audi en Opel brachten het er slecht van af, zie onderstaande infographic.

Euro-6
De trukendoos om aan uitstootnormen te komen is vrij uitgebreid, echter het komt nu een keertje goed aan het licht dat fabrikanten (te) ver gaan om binnen de normen te blijven. Dat Volkswagen momenteel het haasje is komt vooral omdat A. het geen Amerikaans bedrijf is (maar wel veel kabaal maakt aldaar), en B. de grootste autobouwer ter wereld is, en hoge (buitenlandse) bomen vangen nu eenmaal veel wind.

Dieselvlek

Nu het schandpaalnagelen is begonnen, zullen andere fabrikanten ongetwijfeld ook met angst en beven naar de voortgang van dit proces kijken. Volkswagen heeft in ieder geval de verkoop van diesels in de VS en Canada stilgelegd, en het is nu de vraag hoe deze dieselvlek zich gaat verspreiden over de rest van de wereld, en of het alleen bij dieselmotoren blijft, of dat de modellen met benzinemotoren ook aangepakt worden.

Einde diesel in VS?

Betekent dit het naderende einde van de dieselmotor in de VS? Wie zal het zeggen, het helpt in ieder geval niet. Het betekent waarschijnlijk wel het einde van een aantal arbeidscontracten binnen het concern, want dat er een aantal koppen moeten rollen dat is zeker. Om over de beurswaarde nog maar te zwijgen.