De S60 Cross Country kan van het padje. Of beter gezegd: is van het padje. Wie vindt dit mooi? De Chinezen of Amerikanen wellicht?
Het Zweedse merk boort wel een unieke niche aan met deze sedan op hoge poten, en ze proberen mee te doen aan de crossover-hype, al kan dat inmiddels al geen hype meer genoemd worden; de auto’s die hoog op hun wielen staan zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Denk maar aan de succesvolle Nissan Qashqai en de Citroën C4 Cactus.
65 mm hoger
Net als de onlangs onthulde Volvo V60 Cross Country heeft de S60 Cross Country een 65 mm grotere bodemvrijheid. Wereldwijd zal deze S60 in combinatie met vierwielaandrijving worden geleverd, dus dan kun je er nog iets mee in het terrein, maar in Europa wordt de Volvo S60 Cross Country ook leverbaar met voorwielaandrijving.
Fikse wielen
De sedan wordt geleverd met fikse wielen: 18- of 19-inch wielen en hoge banden. Volgens Volvo moeten deze banden zorgen voor extra comfort, minder rijgeluid en extra bescherming van de velgen.
Als je dacht dat Volvo de vijfcilinders gedag had gezegd: ze gaan de S60 Cross Country leveren met 254 pk sterke, vierwielaangedreven T5-benzinemotor en vijfcilnder diesel, maar ook met de D4-dieselversie met 140 kW (190 pk) en voorwielaandrijving.
Het is nog niet bekend welke motoren de Nederlandse importeur gaat voeren. Het model met de viercilinder 190 pk D4 en voorwielaandrijving is wellicht het model dat hier in Nederland nog enigszins uit de showroom zou kunnen rollen, omdat de andere versies door de torenhoge BPM compleet uit de markt geprijsd zullen worden.
Detroit
De stoere Zweed wordt gelanceerd op de belangrijkste autoshow van de VS, de Detroit Motor Show (12 – 25 januari). Ik wens Volvo Nederland veel succes met de verkoop.
Als Volvo rijder vind ik deze S60 ook nou niet bepaald mooi. Maar denk wel dat er bij Volvo geen domme mensen werken. Zal wel (in bepaalde landen dan) een markt voor zijn. Belangrijker vind ik dat Volvo alles op alles moet gaan zetten voor een XC40. Anders zal ik eind van dit jaar toch bij de concurrentie moeten gaan winkelen, b.v. BMW……..
De XC40 staat gepland om vanaf 2018 in Gent geproduceerd te worden (zojuist vernomen in de Vlaamse media). Dus eind van het jaar zal het niet worden 😉
Bedankt voor Uw reaktie. Dan wordt het toch weer een V40 en wachten we op de XC. Huidige auto bevalt prima (V40), service is o.k. en ja, natuurlijk zijn er ook andere merken die prima autos maken. Alleen met het ouder worden (!) ga je echt verlangen naar een hogere instap…….
heb een V40 diesel van nov 1999 heeft nu 251.000 km, ben er dit jaar nog mee naar Sardinië, Czechië en Duitsland mee gereden, heeft 10 jaar meegegaan zonder vervangstukken, bevalt me nog steeds, maar wil in een toekomstige wagen wat hoger zitten ( ben 64j )
Startte in Duitsland in een ondergrondse garage (Koblenz) niet meer, had daarvoor naar de garage geweest voor startprobleem doch startmotor niet gevangen, deed beroep voor de 1° keer op Volvo Assistentie, door depanneur naar Duitse garage gesleept, konden niet direct startmotor vervangen kreeg 2 dagen vervangwagen V40 D3, goede service, goed onthaal Duitse Volvogarage Koblenz,
Wil volgend jaar naar Sicilië en Bulgarije rijden, echter met de huidige V40 ? … 16,5 j ?
Kijk al geruime tijd uit naar de XC40, maar pas in 2018 moest al reeds lang geweest zijn,
A andere wagen huren voor deze reizen volgend jaar ?
B voorlopig een V40 cross country aanschaffen na de winter ?
( diesel of Benzine ? )
Een geduldige Volvo liefhebber, reeds daarvoor 11,5j en 274.000km met 340 diesel (tot kettingbotsing) heb nog 340 benzine CVT Oldtimer met 80.000km van 1987