Als je op zoek bent naar een statige sedan dan is de Volvo S60 zeker het overwegen waard. Ik reed een dag met de rijk uitgeruste Volvo S60 2.4 140PK Drivers Edition uit 2009.

Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar ik vind de S60 een statige auto. Een tikkeltje klassiek met een eigen gezicht. Of je hem mooi vindt is een kwestie van smaak, en over smaakt valt niet te twisten.

Hij is inmiddels opgevolgd door een nieuw model, dat aanmerkelijk sportiever oogt en daarmee ook een ander publiek aanspreekt. Deze gereden versie van de S60 heeft erg lang gediend, namelijk van 2000 tot en met 2009 en heeft in 2004 een kleine facelift ondergaan.

Tjokvol

Interieur Volvo S60 Drivers Edition

Interieur Volvo S60 Drivers Edition

Vaak introduceren autofabrikanten aan het eind van het leven van een automodel een actieversie die bomvol opties zit om nog even de kopers over te halen niet op het nieuwe model te wachten. Zo ook met deze S60 Drivers Edition. Hij is zeer rijk uitgerust (zie ook informatie onderaan deze pagina) voor een destijds schappelijke prijs.

Voorin zetel je vorstelijk in comfortabele fauteuils met lederen bekleding, al zit je wel een beetje hoog. De ruimte achterin valt een beetje tegen. Zowel de been- als hoofdruimte is als matig te bestempelen, zodat een bestuurder van 1m84 (ik dus) maar net achter zichzelf kan zitten. Het dashboard is in deze uitvoering verfraaid met wat metalen accenten. Het scherm van het RTI-navigatiesysteem komt mooi uit het dashboard omhoog maar is er duidelijk een van de vorige generatie, ook in 2009. In de praktijk is een Tomtom (Garmin, Mio) een stuk handiger en goedkoper. Maar goed, hij zit er in en het is wel een leuke gimmick.

Vijfcilinder

De 140pk 2.4 vijfcilinder in deze Volvo stamt uit het tijdperk dat de “downsizing”-trend nog niet ingestart was. Dat betekent ruim voldoende cilinderinhoud en door zijn vijf cilinders een mooie sound. Die sound zullen we gaan missen als Volvo, net als veel andere fabrikanten, compleet overstapt op drie- en viercilinders. Voor de techniekliefhebbers is het leuk om te weten dat de 140 pk-variant die in deze S60 ligt feitelijk een geknepen variant is van de 170 pk-versie. Die extra pk’s van zijn krachtiger broer zitten vooral bovenin de toeren dus in de praktijk merk je bij vroeg opschakelen (“het nieuwe rijden“) geen verschil. Als je toch die extra pk’s wilt vrijschakelen is een bezoekje aan de chiptuner genoeg om er probleemloos 30 pk bij te krijgen.

Het rijden

Deze Volvo stuurt stevig en zo ligt hij ook op de weg. Hoewel het sportiever afgestelde onderstel de bestuurder van deze S60 in staat stelt tot wat sportiever rijgedrag, is de zit wat mij betreft te hoog en het rijden te afstandelijk. Je voelt niet echt wat de auto doet. Dat is prima voor een auto waarmee je hoofdzakelijk rechtuit wilt rijden, maar de term rijdersauto zoals de naam suggereert vind ik wat ver gaan. Neemt niet weg dat het lekker cruisen is met deze S60 en dat is toch eigenlijk wat je verwacht bij zo’n grote sedan. Het sportievere onderstel en dito wielen zorgt er helaas wel voor dat dwarsrichels goed voelbaar zijn.

De 2.4 vijfcilinder is een fijne motor en trekt vanaf iets meer dan stationair al genoeg om een luie rijstijl te hanteren. Ver doortrekken heeft zoals gezegd weinig zin, maar is wel leuk vanwege de mooie brul die er uit het vooronder komt. Bij dit soort motoren wíl je graag de motor horen. Eenmaal op snelheid treedt het motorgeluid niet op de voorgrond. Het verbruik zal in de praktijk zo rond de 1 op 11 uitkomen.


Pluspunten:
Fijne motor
Statige auto
Comfortabele stoelen

Minpunten:
Ruimte achterin valt tegen
Afstandelijke techniek
Ouderwets navigatiesysteem

Geteste auto:
Volvo S60 2.4 Drivers Edition.
Nieuwprijs (2009): € 35.345,00
Opties en accessoires:

  • 17” Lichtmetalen velgen met 225/45 R17 banden
  • Electric Silver Metallic lak
  • Bi-Xenon verlichting
  • Koplampreinigingsinstallatie
  • Leder bekleding Imola Sport
  • Verwarmbare zitplaatsen voor
  • Sportstuur met geperforeerd leder en aluminium inleg
  • Met geperforeerd leder beklede handremgreep
  • Met leder beklede sport versnellingspookknop
  • Watch dial instrumentenpaneel
  • Aluminium inleg op dashboard en portierpanelen
  • Radio / CD met 4×25 Watt en 6 luidsprekers
  • Audiobediening in stuurwiel
  • Interior Air Quality System IAQS
  • Automatisch dimmende binnenspiegel
  • Regensensor
  • Twee bekerhouders voor
  • Elektrisch inklapbare buitenspiegels
  • Park Assist achter

Specificaties (volgens Volvo):

  • Motor: 2.4 5-cilinder benzinemotor
  • Max. vermogen: 140 pk bij 4500 tpm
  • Max. koppel: 220 Nm bij 3750 tpm
  • Energielabel: F
  • Motorrijtuigenbelasting: €736 p/j (Gelderland, december 2011)
  • Topsnelheid: 210 km/h
  • 0-100: 10,2 seconden
  • Gemiddeld verbruik: 1 op 11,4