De Citroën C4 Cactus is een apart karretje. Hij is goedkoper en lichter dan andere auto’s in het compacte middensegment. Maar dat is eigenlijk logisch, want het is stiekem geen C4!

Stiekem een C3

De auto staat namelijk op het platform van de C3. Het is dan ook een beetje een marketingstunt om deze uit de kluiten gewassen C3 een C4 te noemen. Maar het gebruiken van het platform van de kleinere Citroën scheelt wel gewicht: maar liefst 175 kilo vergeleken met het platform van de C4.

En daar stopt het niet. Om de rest van de auto licht en voordelig te houden heeft Citroën de auto op diverse onderdelen lichte cq. prijsgunstige oplossingen bedacht. Dat uit zich in deurlussen in plaats van deurhendels, een alleen in één geheel neerklapbare achterbank, wissers met ingebouwde sproeiers en zijramen achterin die je alleen open kunt klappen. Dat laatste scheelt zo maar 11 kilo!

De auto weegt dankzij deze maatregelen zo rond de duizend kilo. Dat is best netjes, gezien het formaat. Het voordeel van een dergelijk laag gewicht is dat de motoren klein en zuinig gehouden kunnen worden, zonder gelijk ondergemotoriseerd aan te voelen.

De Cactus is leverbaar met vier motoren: een 1.2 driecilinder benzine zonder (82 pk) en mét turbo (110 pk), en een 1.6 turbodiesel met 92 of 100 pk. Deze laatste komt in aanmerking voor 14% bijtelling vanwege zijn lage uitstoot van 82 gram.

Prijs

En is de C4 Cactus inderdaad voordelig gehouden? Nou, hij is in ieder geval niet duur. Hij is verkrijgbaar vanaf een kleine 16.000 euro en wordt niet duurder dan 21.000 euro voor een dieselversie. Natuurlijk moet je de goedkoopste versie laten staan, want daar zit niet eens airco in, iets wat tegenwoordig elke auto moet hebben, al is het alleen maar voor de restwaarde.

Ik vind het een geinig karretje. Hieronder lees je wat andere autotesters er van vinden.

Testen Citroën C4 Cactus (video’s)

Autovisie

ANWB

AutoWeek

Consumentenbond