De Volkswagen I.D. conceptcar is Volkswagen’s interpretatie van een compacte elektrische auto met autonome functies, een elektrische auto voor de massa.
Volkswagen is van plan om in 2025 maar liefst 1 miljoen elektrische auto’s te bouwen. Dat is een ambitieus plan, en daarvoor moet je wel wat te bieden hebben. Een betaalbare elektrische auto met een goed bereik is een goed startpunt. De I.D. geeft een idee hoe die er uit zou kunnen gaan zien bij Volkswagen.
MEB-platform
In vergelijking met bijv. de Tesla Model 3 of een Nissan Leaf zijn de e-Golf en de e-Up! aangepaste modellen die voor brandstofmotoren ontwikkeld zijn, en dat is natuurlijk suboptimaal. Een elektrisch aangedreven auto biedt designvoordelen die met een conventioneel model moeilijker te benutten zijn, zoals de optimale plaatsing van de accu’s en de elektromotor(en). Volkswagen ontwikkelde daarom het MEB-platform, dat wel uitgaat van puur elektrische aandrijving. Op dit platform laat de Duitse fabrikant op de autosalon van Parijs 2016 een voorbode zien van het elektrische alternatief voor de Golf vanaf 2020. Waarschijnlijk zal het productiemodel tegen die tijd een stuk minder fancy ogen dan dit concept. Het platform zal ook door de andere fabrikanten (Seat, Skoda) van het concern gebruikt gaan worden.
600 km bereik?
Het geclaimde vermogen van 170 pk van de I.D. is niet echt indrukwekkend. Met zware accu’s in de bodem zal 170 pk namelijk niet echt voor Tesla-achtige prestaties zorgen. De geclaimde range van 400 tot 600 kilometer op één lading klinkt wel aanlokkelijk. Nu nog kijken hoeveel daar van overblijft in de praktijk. Tijdens de eerste presentatie was de firma nog niet echt objectief in een vergelijk met pionier Tesla.
Autonome functies
Als je als autofabrikant een nieuw model in 2020 gaat lanceren, dan ben je bijna verplicht om deze uit te rusten met functies voor autonoom rijden. Volkswagen claimt dan ook dat ze vanaf 2025 geheel autonoom rijden mogelijk gaan maken. Aanvankelijk zullen de nakomelingen van deze I.D. echter functies krijgen zoals we deze nu ook van bijv. Tesla kennen. Hopelijk zijn deze functies dan iets meer doorontwikkeld en zijn de bestuurders geen rijdende softwaretesters…