Deze week is in het Engelse Sunderland de productie begonnen van de nieuwe Nissan Leaf. Puur elektrische auto’s zijn nog steeds schaars op de Nederlandse snelwegen, en Nissan probeert hier wat aan te doen. De Japanse autofabrikant heeft de winnaar van de Auto van jaar-verkiezing van 2011 op 100 punten aangepakt (het dubieuze design is gebleven helaas). Nissan heeft goed naar de huidige Leafrijders geluisterd, want de input kwam van fora, gebruikersmeetings en de boordcomputers.

Groter bereik

Het grootste probleem bij elektrische auto’s is het bereik; dit wordt ook wel ‘range anxiety’ genoemd, oftewel de angst om met een lege accu te komen staan. Nissan heeft het bereik van de nieuwe Leaf daarom vergroot tot 199 km (was 175). Een nieuwe warmtepomp moet leiden tot minder energieverbruik bij lage temperaturen, dus ook in de kou kom je verder. De nieuwe voorkant is gestroomlijnder en heeft daardoor nu een cW-waarde van 0,28 ipv 0,29.

Europeser weggedrag

Nissan heeft ook het onderstel voor de Europese versie van de Leaf aangepakt, zodat de auto qua rijgedrag beter aansluit bij de wensen van de automobilist op ons continent (lees: sportiever). Bovendien kan de Leaf-rijder uit meerdere drivemodi kiezen. Een grotere display in het dashboard moet ‘m daarbij helpen.

Meer uitvoeringen

Qua uitrusting kijkt Nissan met de vernieuwde Leaf voortaan beter naar de andere modellen van het gamma. Zo zijn er straks een Visia, Acenta en Tekna. De eerste doet het met 16-inchwielen met doppen, zwarte spiegelkappen en halogeen koplampen, de Acenta staat op lichtmetaal in dezelfde maat, heeft suède bekleding van de stoelen en de kappen van de buitenspiegels zijn wel in de kleur van de lak. Achter heeft-ie donker getinte ruiten. De Tekna is het topmodel. Dat betekent o.a. 17 inch lichtmetaal, led-koplampen en een ‘energie-efficiente’ Bose-geluidsinstallatie.

Praktischer

De nieuwe Leaf heeft ook meer bagageruimte gekregen: 370 liter in totaal. Dat is een nette hoeveelheid ruimte; een Volvo V40 biedt minder ruimte, en die hoeft geen accu’s te herbergen. Je kunt nu ook als optie een snellaadssysteem bestellen die de laadtijd terugbrengt van 8 naar 4 uur. Volgens Nissan wordt de accu binnen een half uur tot 80% opgeladen (dus hij doet over de resterende 20% 3,5 uur Nissan?). Nissan plaatst in samenwerking met The New Motion steeds meer snelladers in Nederland, dus de kans dat er een in je buurt staat, wordt steeds groter.

Medio 2013 staat de vernieuwde Leaf bij de Nissan-dealers, de prijzen zijn nog niet bekend (de vorige Leaf kostte 32.590 euro).

Video productieproces

De volgende video, hoewel van korte duur, geeft een kijkje in de keuken van het productieproces van de Nissan Leaf.


Fotogalerij