Volkswagen zet vol in op elektrificatie na het dieseldebacle. Maar ze lijken nu al weer de boel te bedonderen. Tssss.

Binnenkort zal Volkswagen een gloednieuwe elektrische auto (ter grootte van een Golf) onthullen met 400 tot 600 km rijbereik. En het is nu al duidelijk met welke fabrikant de Duitsers willen gaan concurreren: Tesla. Uit bovenstaande slide – die vorige week werd getoond op het hoofdkantoor in Wolfsburg – blijkt echter dat de Duitsers nu al niet eerlijk zijn in hun vergelijking met de modellen van het Californische bedrijf.

Wat zien we op de slide?

Schaalbare actieradius

Net als bij de modellen van Tesla krijgt het basismodel het minste bereik, en kun je je portemonnee trekken om verder te komen op een acculading. Volkswagen heeft het over 400 tot 600 km range, al naar gelang de uitvoering die je koopt. “Scalable” staat er in de grafiek. Het bedrijf gaat er echter aan voorbij dat Elon Musk heeft aangegeven dat 345 km het bereik is van het instapmodel van de Model 3, en dat er dus ook uitvoeringen komen met meer bereik. Dat komt niet terug in deze vergelijkende grafiek. Waarom de Model X (P100D) wordt vermeld in de grafiek is onduidelijk; het model komt uit in een heel ander segment dan de te lanceren Volkswagen’s EV.

NEDC vs. EPA

Maar wat erger is: VW sjoemelt in deze vergelijking. In de voetnoot staat duidelijk dat het gaat om de NEFZ-range, en dat is de Duitse vertaling voor de Europese NEDC-standaard, de standaard waar momenteel auto’s mee getest worden. De Tesla’s worden echter afgebeeld met het bereik van de Amerikaanse EPA-test, die veel strenger is dan de Europese! Op de NEDC-test zal de Model 3 vermoedelijk ook 400+ km scoren.

Kortom: niet zo’n slim vergelijk als je jezelf wilt presenteren als geloofwaardig bedrijf, nu die geloofwaardigheid al een flinke deuk heeft opgelopen.