Waar autofabrikanten veelal wachten met tonen van hun nieuwe automodel tot de officiële perslancering, mocht het Duitse magazine Auto Motor & Sport al rijden met een 58 kWh-prototype van de elektrische Volkswagen ID.3. Dat is een flinke primeur, want de volledig nieuw ontwikkelde elektrische auto van Volkswagen komt pas in 2020 op de markt. De ID3 wordt in september dit jaar op de IAA van Frankfurt getoond.

Belangrijk platform

Volkswagen is niet de eerste fabrikant van elektrische auto’s, maar dit model wordt wel erg belangrijk voor het merk en voor de markt, want Volkswagen is nou eenmaal een populair merk in Europa. Na alle schandalen met betrekking tot de sjoemelsoftware, heeft het merk uit Wolfsburg het roer nu flink omgegooid. Alles moet nu elektrisch, en ze hebben daarvoor een nieuw platform ontwikkeld, MEB genaamd, waar toekomstige elektrische modellen van VW, Audi, Skoda en Seat op gebaseerd zullen worden. Ook concurrent Ford gaat het platform gebruiken. Volkswagen belooft echt een betaalbare elektrische auto voor het volk, een echte “volkswagen” dus.


Alexander Bloch van Auto Motor Und Sport gaat in de onderstaande 45 minuten durende video na of Volkswagen voldoet aan de huidige standaard van techniek, steken laat vallen of zelfs voorop loopt. Als je Duits een beetje ok is, dan kun je veel te weten komen over de ID.3. Anders kun je onder de video de belangrijkste bevindingen lezen.

Specificaties Volkswagen ID.3 1st Special Edition

De gereden auto heeft de onderstaande specificatties:

  • Aandrijflijn: 150 kW ( = 204 pk) en 310 Nm, achterwielaandrijving (instapversie 100 kW, = 136 pk)
  • Accupakket 58 kWh, WLTP-range 420 km (instapversie 45 kWh)
  • Acceleratie 0-100 onder 8 seconden en top van 160 km/h
  • Gewicht: minder dan 1700 kilo
  • 20 inch wielen
  • Ruimte: de ID.3 is van binnen ruimer dan de Golf, de bagageruimte meet ongeveer 390 liter. Vanwege de iets hogere bodem wordt het op de achterbank echter qua hoofdruimte krapjes als je groter bent dan 1m90.
  • Het dashboard bestaat uit diverse schermen, zie onderstaande foto van het dashboard van de Seat El Born, die als 2 druppels water lijkt op deze ID.3

    Dashboard Seat el-Born is gelijk aan de ID.3

    Dashboard Seat el-Born is gelijk aan de ID.3

  • Het onderstel is in dit prototype nog wat straf geveerd, maar dat gaat nog aangepast worden waarschijnlijk. De auto is wel heel stil.
  • Opladen: de 77kWh-variant laadt via de CCS-stekker op gelijkstroom (snelladen) met 125kW, de kleinere accu’s met 100kW. Dat is niet supersnel (Audi e-tron laadt bijv. met 150 kW maar heeft ook een grotere accucapaciteit), maar gemiddeld snel. In een half uur 260 km bijladen volgens VW. Op wisselstroom (laadpaal) laadt de ID.3 met 7,2kW voor de 45 en 11 kW (3-fase) voor de 58 kWh- en 77 kWh-accu’s. Dat kan sneller, want er zijn auto’s die met met 22 kW (3-fase 32 Ampère) kunnen laden, maar 11 kW is marktconform op dit moment.
  • Prijs: € 30.000 voor instapmodel (45 kWh), de 58 kWh gaat richting de € 40.000. Nederlandse prijzen nog niet bekend, maar zullen daar niet ver vandaan liggen.
Volkswagen id3 verbruik

Bereik Volkswagen id3 & verbruik