De markt voor SUV’s is booming business. Kennelijk wil (bijna) iedereen een hoge instap en zich ‘King of the Road’ voelen. Totdat we allemaal in SUV’s rijden natuurlijk, dan wordt dat King-gevoel een stuk minder… Maar goed, SUV’s moeten het momenteel zijn. Daarom verbaast het ook niet dat Peugeot voor de opvolger van de, niet zo succesvolle, 3008 en 5008 gekozen heeft voor een nieuwe aanpak, door deze hoger op zijn wielen te plaatsen. Voor het geval je het niet wist: de oude 5008 was een MPV, een ‘busje’ zeg maar.

De term SUV is tegenwoordig trouwens best wel uitgekleed, ook voor deze Peugeot. Hij is namelijk niet te verkrijgen met vierwielaandrijving, al zou je het willen. De term ‘crossover’ is daarom meer op zijn plek, maar dat is bij meer auto’s tegenwoordig het geval.

Zee aan ruimte, vanaf €31.850

De 5008 is feitelijk een grote 3008, en is de 7-zits versie van de C-segmenter. Hij is gebaseerd op een verlengde versie van het EMP2-platform, waardoor er ruimte is gecreeerd voor een derde zitrij. Bagageruimte is er ook genoeg, met minimaal 950 liter en maximaal meer dan 2000 liter. Combineer dit met een strak uiterlijk, een mooi interieur, en je hebt op papier best een interessante auto voor grote (samengestelde?) gezinnen, en mensen die het gewoon fijn vinden om in een balzaal op wielen rond te tuffen. Zeker nu de bijtelling weer voor zakelijke rijders (behalve elektrische) weer op “normaal” gezet is, en de autoverkopen daarmee minder door de Belastingdienst bepaald worden.

Prijzen beginnen bij €31.850, maar dat is een uitgeklede versie, dus die wil je niet. Daarom ga je al snel richting de 35- to 40.000 euro, als je kiest voor de 130 pk sterke 1.2 benzine of de 165 pk sterke 1.6 THP. De 5008 zit trouwens vol in het vaarwater van de Skoda Kodiaq en de Nissan X-trail, eveneens 7-zits SUV’s in deze prijsklasse. Maar de 5008 ondervindt natuurlijk ook concurrentie van MPV’s met 7 plekken, zoals als de Renault Grand Scénic, Citroën Grand C4 Picasso, en de BMW 2-serie Gran Tourer.

Test Peugeot 5008 door Autovisie

Rasbrabander Dries van den Elzen van Autovisie heeft zijn carnavalsroes uitgeslapen en heeft al even met de grote Peugeot kunnen rijden. Zijn bevindingen vind je in de onderstaande video. Hij rijdt een 1.6 THP, maar adviseert de 1.2 met automaat als je wat goedkoper uit wilt zijn.

Test Peugeot 5008 door AutoWeek

Ook Roy Kleijwegt van AutoWeek mocht de nieuwe grote Fransman uitproberen, en reed in exact dezelfde auto als Dries, getuige de overeenkomende kentekens.

Test Peugeot 5008 door Autoblog.nl

Casper Heij van Autoblog.nl reed ook met de nieuwe 5008, en zijn video bekijk je hieronder.