Een aantal jaren geleden was je toch wel een beetje een geitenwollensokkenbreier als je in een hybride rondreed. Met auto’s als de Toyota Prius maakte je destijds een statement, en dat statement was eerder “technerd”, “milieufreak” of “cententeller” dan “autoliefhebber”.
Rijplezier
Inmiddels hebben autofabrikanten en autoliefhebbers ingezien dat het rijden met (de ondersteuning van) een elektromotor naast CO2-reductie ook voor veel rijplezier kan zorgen. Het ultieme voorbeeld vormen de recente hypercars, de McLaren P1, Porsche 918 en de Ferrari LaFerrari, die allen voorzien zijn van een hybride aandrijflijn.
Deze auto’s zijn echter onbetaalbaar (als je er al eentje op de kop kunt tikken). Nee, dan de BMW i8. Een futuristische sportwagen, die een vergelijk met een Porsche 911 prima kan doorstaan. Ook qua prijs trouwens. Prijzig, maar niet zo onbereikbaar als de eerder genoemde hypercars.
Porsche 911 ouderwets
De mannen uit München hebben hun best gedaan om een zuinige, goed rijdende sportwagen neer te zetten. De auto is opgebouwd rond een aluminium chassis met een hybride aandrijflijn en een carbon rijderscompartiment. De aandrijflijn bestaat uit een 231 pk sterke 1.5 driecilinder met een dikke turbo, gecombineerd met een 130 pk sterke elektromotor.
Samen levert het duo 360 pk en een berg koppel (zie ook de specs). De auto weegt dankzij het gebruik van lichte materialen ondanks de batterijen in de vloer net geen 1500 kilo, en dat levert serieuze prestaties op. Wat te denken van een acceleratie van 0 – 100 van 4,4 seconden? Dat is vergelijkbaar met een Porsche 911 Carrera S.
De 911 lijkt echter een auto uit een vorige eeuw als je deze i8 er naast zet. Deze BMW is dan ook een van de weinige auto’s die bijna ongewijzigd de weg van de tekentafel naar de showroom heeft gevonden. Dat is bijzonder.
De testvideo
Autofanaat en YouTuber Doug Demuro mocht een i8 lenen van een gefortuneerde Texaan, en maakte een leuke video, die je hieronder bekijkt.
De specs
Specificaties BMW i8 | |
Brandstofmotor | 1.5 driecilinder (231 pk, 320 Nm, achterwielen) |
Elektromotor | 131 pk, 250 Nm (voorwielen) |
0 – 100 km/u | 4,4 sec |
80 – 120 km/u | 3,4/4,0 s (4e/5e versnelling) |
Topsnelheid elektrisch | 120 km/u |
Topsnelheid | 250 km/u |
Bereik elektrisch | 37 km |
Opladen | 80% in 2,5 uur bij regulier stopcontact |
Gewicht | 1485 kg |
Verbruik | 2,1 l/100 km oftewel 49 gr/co2 |
Prijs | € 149.000 (First Edition) |
Kunt U eens uitleggen hoe e.e.a. werkt. Moet de auto steeds “aan de stekker” voor het volledige vermogen, of genereert de auto, zoals bijv. mijn 2 Active Tourer (geen elec.) d.m.v. remmen, uitrijden enz. extra stroom of moet deze steeds worden opgeladen. Als de accu leeg is hoeveel vermogen heeft men dan? MvG.
Van de BMW-site: In de niet puur elektrische rijmodi wordt het HV-accupakket van de BMW i8 rechtstreeks opgeladen door de benzinemotor om beschikbaar te zijn voor de boost-functie. De meeste energie wordt toegevoegd in de modus Sport; ook de energierecuperatie bij het gas loslaten of remmen bereikt hier zijn maximum. In de modi Comfort en ECO PRO stroomt overeenkomstig minder energie naar de HV-buffer. En als u met de BMW i8 onderweg bent in de modus HYBRID, wordt de HV-accu uitsluitend opgeladen door energierecuperatie (Brake Energy Regeneration) bij het remmen en gas loslaten.