De Volvo C30 is niet meer. Deze eigenzinnige en onpraktische Zweed rolt sinds vorig jaar niet meer van de band in de fabriek in Gent. Maar hij leeft nog wel in herinnering, en dan met name in de vorm van de C30 Polestar.
Dit blauwe monstertje van Volvo’s racingpartner en tegenwoordig huistuner werd speciaal ontwikkeld om de naam Polestar te promoten bij het grote publiek. Coureur Robert Dahlgren werd gevraagd hoe hij de C30 T5 het liefst wilde hebben. Het resultaat: een Volvo die in 1 keer de hele garde aan snelle hatchbacks op een hoopje veegde met zijn opgefokte 2.5 vijfcilinder, vierwielaandrijving, foute suède interieur en superluide soundtrack. Jammer dat hij nooit in productie is gegaan, maar de Zweden lieten wel zien waartoe ze in staat zijn.
Specificaties
Motor | 2.5 liter vijfcilinder |
Turbo | KKK K26 Turbo |
Vermogen | 451 pk (336 KW) |
Koppel | 510 Nm |
Versnellingsbak | Handgeschakeld, 6v |
Aandrijving | AWD Volvo V50, Haldex-koppeling |
Wielen | 19 inch BBS |
Remmen | Brembo |
Vering/demping | Öhlins |
Differentieel | Quaife LSD voor en achter |
Uitlaat | Ferrita |
Gewicht | ±1400 kg |
Acceleratie 0-100 km/u | 4,2 seconden |
Topsnelheid | Niet bekend |
Prijs | Niet te koop |
Hieronder vind je een video van Polestar zelf, en daaronder een aantal tests uit binnen- en buitenland.
Test Autoweek Volvo C30 Polestar
Roy Kleywegt van Autovisie is niet snel onder de indruk van een auto, maar de C30 Polestar verbaasde hem duidelijk.
Test Autocar Volvo C30 Polestar
In het Engels, maar daarom niet minder leuk: een test door het Britse autoblad Autocar
Jay Leno’s garage
Acceleratietest C30 Polestar vs Subaru Impreza WRX en Focus RS500
Jeremy Clarkson van Top Gear reed de speciale C30 tegen twee andere wierwielaangedreven kanonnen, de Subaru Impreza WRX en de Ford Focus RS500.
Heb zelf een C30 gehad (R-design, orange flame metallic) waar ik veel positieve reakties op kreeg. Blijf me er toch over verbazen dat Volvo niet meer met deze auto heeft gedaan op het gebied van motoren. Tot het laatst toe “oude”gebruikt.
Hij was onpraktisch ja, maar een fijne rijders-auto en een prachtig model al is dat
laatste mijn persoonlijke smaak.
Aan de dieselkant heeft Volvo op het laatst nog wel de D2, D3 en D4 in de C30 gelepeld. De T3 en T4 hebben het niet gehaald inderdaad.