De Volvo C30 is niet meer. Deze eigenzinnige en onpraktische Zweed rolt sinds vorig jaar niet meer van de band in de fabriek in Gent. Maar hij leeft nog wel in herinnering, en dan met name in de vorm van de C30 Polestar.

Dit blauwe monstertje van Volvo’s racingpartner en tegenwoordig huistuner werd speciaal ontwikkeld om de naam Polestar te promoten bij het grote publiek. Coureur Robert Dahlgren werd gevraagd hoe hij de C30 T5 het liefst wilde hebben. Het resultaat: een Volvo die in 1 keer de hele garde aan snelle hatchbacks op een hoopje veegde met zijn opgefokte 2.5 vijfcilinder, vierwielaandrijving, foute suède interieur en superluide soundtrack. Jammer dat hij nooit in productie is gegaan, maar de Zweden lieten wel zien waartoe ze in staat zijn.

Specificaties

Motor 2.5 liter vijfcilinder
Turbo KKK K26 Turbo
Vermogen 451 pk (336 KW)
Koppel 510 Nm
Versnellingsbak Handgeschakeld, 6v
Aandrijving AWD Volvo V50, Haldex-koppeling
Wielen 19 inch BBS
Remmen Brembo
Vering/demping Öhlins
Differentieel Quaife LSD voor en achter
Uitlaat Ferrita
Gewicht ±1400 kg
Acceleratie 0-100 km/u 4,2 seconden
Topsnelheid Niet bekend
Prijs Niet te koop

Hieronder vind je een video van Polestar zelf, en daaronder een aantal tests uit binnen- en buitenland.

Bol.com auto

Test Autoweek Volvo C30 Polestar

Roy Kleywegt van Autovisie is niet snel onder de indruk van een auto, maar de C30 Polestar verbaasde hem duidelijk.

Test Autocar Volvo C30 Polestar

In het Engels, maar daarom niet minder leuk: een test door het Britse autoblad Autocar

Jay Leno’s garage

Acceleratietest C30 Polestar vs Subaru Impreza WRX en Focus RS500

Jeremy Clarkson van Top Gear reed de speciale C30 tegen twee andere wierwielaangedreven kanonnen, de Subaru Impreza WRX en de Ford Focus RS500.

Gallery