Zoals eerder gemeld mag ik een jaar lang beschikken over de Aviloo Premium batterijtest voor elektrisch aangedreven auto’s. De eerste auto die ik graag wilde testen was uiteraard de auto waar ik zelf al een aantal jaar mee rondrijd, een Tesla Model 3 SR+ uit 2020.
Deze EV rijd ik zakelijk en privé en mocht ik nét voor de eerste Corona-lockdown in ontvangst nemen. Dat was in maart 2020. Nu staat er ruim 107.000 km op de teller, en je mag wel zeggen dat ik nog steeds erg tevreden ben over de auto. De actieradius is echter aan de krappe kant, vooral in de winter. Dan haal ik de 250 km niet. Voor mijn gevoel kom ik ook minder ver dan een aantal jaar geleden, maar meten is weten, en daarvoor is Aviloo-test uitstekend geschikt.
Aansluiten
Voor de test hoefde ik de auto niet naar een lab te brengen zoals op het bovenstaande AI-plaatje. Het volstaat om het VIN-nummer van de auto door te geven aan Aviloo en vervolgens het apparaatje te verbinden met de auto. Dat gebeurt via de OBD-interface. De meeste auto’s hebben een OBD-stekker ergens in het dashboard verborgen, maar Tesla moet het natuurlijk weer anders doen, dus moet je een beetje hannesen met de aansluiting. Allereerst moest de auto uitgeschakeld worden via het centrale scherm. Dat is iets wat je bijna nooit hoeft te doen, behalve als er problemen zijn dus dat is een beetje onwennig. Vervolgens moet een verloopstekker aangesloten worden: tussen de voorstoelen zit aan de achterkant van de middenconsole, in het voetengedeelte van de passagiers, een klepje dat je los moet klikken. Vervolgens moet je 2 stekkers los halen, en de meegeleverde stekker ertussen plaatsen. Het voelt een beetje vreemd, zeker als je wel eens iets aangesloten hebt op een OBD-poort, maar zo gezegd zo gedaan.
- Klepje losgehaald
- Tussenstekker Aviloo
- Aviloo-kastje aangesloten
- Klepje weer dicht
Van 100 naar 10%
Voordat je de test kan beginnen moet de auto tot 100% opgeladen worden, en vervolgens moet je binnen 6 dagen de auto naar 10% leegrijden. Alleen zo kan de degradatie zo betrouwbaar mogelijk berekend worden. Naar 100% laden in een EV met dit type accu is echter een tijdrovende bezigheid. De laatste paar procenten duren meer dan een half uur als je aan een openbare laadpaal staat. Dit doe je dus zo min mogelijk in de praktijk.
Vervolgens ga je met de auto rijden zonder deze tussendoor op te laden. Dus ritjes naar kantoor, de supermarkt etc. tot het percentage op 10% staat. Je kunt in de webapp volgen hoe ver je met de test bent. Ook krijg je netjes van Aviloo sms-berichten over de voortgang bij 50% en 15% en bij 10% aangekomen krijg je de melding dat je je doel bereikt hebt. Dat bericht vermeldt ook gelijk dat je Aviloo-certificaat binnen 2 werkdagen wordt verstuurd. Dat was vrij ruim, want ik had hem de volgende dag al in de mail.
13% degradatie?!
“Da’s niet zo best” was mijn eerste reactie toen ik het eindresultaat zag. Dertien procent degradatie in 4,5 jaar, in mijn geval 107.000 km. Dat leek me best veel, want de gemiddelde degradatie van een Tesla (volgens Tesla zelf) bedraagt zo’n 15% na 322.000 km (200.000 mijlen). Ligt dat dan aan mijn laadgedrag? Ik laad de auto aan een publieke laadpaal bijna altijd tot 80% en gebruik de Superchargers alleen bij lange ritten als ik bij de klant niet kan laden en bij trips door Europa. Ik zet de auto bovendien nooit lang met een hoog batterijniveau (SoC) weg, dus ik denk dat ik zorg draag voor een lange levensduur van het accupakket.
Navraag bij Aviloo leerde me dat mijn 13% net iets onder het gemiddelde ligt, maar nog steeds acceptabel is voor het model. Hun verklaring was dat het een relatief kleine accu is (50kWh), die veel cycli moet doorstaan om aan deze kilometerstand te komen. Overigens had het Oostenrijkse bedrijf nog geen grafiek voor me met de gemiddelden voor mijn type auto, waar je eigen auto in geplot wordt. Dat is iets wat ik wel heel graag zou willen zien. Een soort benchmark dus, waar aan wordt aan gewerkt volgens een Aviloo-medewerker. Hij wist mij te vertellen dat dit in 2025 komt.
Hoe komt Tesla eigenlijk aan die degradatiecijfers? Mijn auto rapporteert zelf 6,1% degradatie aan A Better Route Planner, een tool die ik wel eens uitprobeer en daarvoor met mijn Tesla-account gekoppeld heb. Dat is dus flink minder dan Aviloo aangeeft. Natuurlijk kun je de uitgebreide test doen in het Service-menu van de auto, maar dat is iets waar ik me nog niet aan gewaagd heb.
En nu?
Tsja, als het budget het destijds toe had gelaten om een Model 3 Long Range te leasen dan zou ik het hebben gedaan, maar ik vond het al lang mooi om van een Golf 1.0 TSI naar een EV-raket met bijna 3x zoveel vermogen over te stappen. Maar ben ik nu ontevreden? Nee. De auto is erg betrouwbaar en de accu laadt na 107.500 km nog steeds als de beste bij de Superchargers; de 170 kW wordt nog steeds gehaald, mits de accu natuurlijk bijna leeg is en netjes voorverwarmd is. Er staat deze zomervakantie weer een trip naar Noord-Spanje op het programma en ik maak me geen zorgen. De betrouwbaarheid van de auto en snelheid en betrouwbaarheid van het Tesla Supercharger-netwerk zorgen voor ontspannen trips.
Maar ik ben wel benieuwd of een vergelijkbare Tesla (zelfde model en km-stand) ongeveer hetzelfde resultaat laat zien. Dat wordt de volgende test. Of wellicht wel een Model Y Long Range? Of een Nissan Leaf? Volg de Carblogger-site of de socials om op de hoogte te blijven. Zelf een Aviloo Premium Batterijtest uitvoeren? Je kunt een test hier bestellen. Succes!
Na dit gelezen te hebben denk ik waar ligt nou de waarheid? want je schrijft dat ABRP uitkomt op 6.1 en deze test op meer dan t dubbele. Zelf rijdt ik ook een Tesla S LRPlus. De ABRP app zegt bij mij dat ik 21.7% degradatie heb, echter Tesla heeft een test ota uitgevoerd en kwam uit op 9.2% (ik heb inmiddels 148.000 km gereden en gebruik is ca 40/60% AC/DC laden. Als ik naar 100% laad heb ik ca 580km range. Mijn verbruik is over laatste 50.000km gemiddeld 16.7 dus 100:16.7 x 100 = ca 590 km range. origineel had de auto 652km (fabrieksopgave) range maar dat haal je dus echt nooit.. ik denk dat mijn range met 20-30km ca is afgenomen. als ik calculatie maak met de degradatie die ABRP laat zien dan zou ik dus <78kwh accu hebben nu wat dus bij mij 350-400km range zou geven maximaal… echter ik haal makkelijk de 450-500 bij 120-130km/u.. Rijdt ik 100-110 haal ik 600+ Dus wat is er nou waar? ik zou wel is een onafhankelijk test(ANWB? TUV?ADAC?TU? ) wel is willen zien wie nou gelijk heeft en geen partij die er geld aan verdiend of de partij die er baat bij heeft…
Er zijn verschillende methodes om te bepalen hoe het ervoor staat met de accu. Aviloo heeft er geen baat bij hoeveel degradatie je auto heeft, ze willen zo goed mogelijk je degradatie bepalen. De methode van Aviloo is door TUV Oostenrijk erkend.
En juist daarom zou je nu dus een 3e test er naast moeten hebben omdat er 2 zoveel verschillen. De 3e zou in de buurt van 1 van de 2 moeten liggen en dan weet je dus welke test(en) er waarschijnlijk kloppen.. Zo werkt t ook met offertes. vraag er altijd (minimaal) 3 op voor dat je een beslissing neemt. Dat TUV oostenrijk t goedgekeurd heeft zegt weinig als je de criteria niet kent.. Die zou je dus van alle 3 eigenlijk moeten weten om een goed kloppende resultaat te hebben. Eigenlijk weet ook alleen Tesla exact hoe groot de accu was toen deze geleverd werd. De anderen zijn nooit 100% accuraat. Dus dat zou je richtlijn moeten zijn.