AutoAuto

Het accupakket van een volledig elektrisch aangedreven auto (BEV) wordt minder met het gebruik ervan. Daar ontkom je niet aan. De vraag is echter: hoe is het met de werkelijke status van de accu na verloop van tijd?

State Of Health (SOH)

Het accupakket is het prijzigste onderdeel van een elektrische auto. Ook de accu in een plug-in hybride (PHEV) is niet goedkoop als deze vervangen moet worden. De kosten kunnen variëren van enkele duizenden tot enkele tienduizenden euro’s voor een groot accupakket. En dat wil je niet ophoesten als je een gebruikte elektrische auto aanschaft en na de garantie blijkt het ding helemaal gaar te zijn. Tel daarbij op dat verkopers van gebruikte auto’s niet altijd op de hoogte zijn van de échte staat (SOH of State Of Health) van de batterij en je kunt potentieel een flinke kat in de zak kopen. Puur afgaan af op wat de boordcomputer zegt is een no-go, want deze spreekt niet altijd de waarheid helaas!

Degradatie

Tesla heeft recent een intern onderzoek gepubliceerd waaruit bleek dat hun accupakketten gemiddeld na 320.000 km 15% degradatie vertonen. Dat is best netjes, maar dat is een gemiddelde, en je hebt dus ook exemplaren die het flink slechter doen, en die wil je niet kopen van je zuurverdiende centjes.

Nu worden autobouwers steeds beter in het managen van de batterijcellen door middel van het BMS, het batterijmanagementsysteem. Dan nog hangt het van het gebruik af hoe de cellen eraan toe zijn. Sowieso hebben luchtgekoelde exemplaren van de eerste generatie EV’s, zoals de Nissan Leaf, met klein aantal kWh capaciteit het veelal zwaar gehad in hun batterijleven.

Merkonafhankelijk

Zou het dan niet fijn zijn als er een merkonafhankelijke, objectieve test zou zijn van de staat van de batterij? Nou, dat treft, want die is er, namelijk van Aviloo. Carblogger.nl krijgt de kans om de batterijdegradatietest van het Oostenrijkse bedrijf Aviloo uit te proberen. De oprichters Wolfgang Berger en Nikolaus Mayerhofer van dit innovatieve bedrijf hebben in 2019 een test gelanceerd die de gezondheid (SOH of State Of Health) kan bepalen van een elektrische auto, simpelweg door ermee te rijden. Dat wilde ik wel eens uitproberen, en het komende jaar is het de bedoeling dat ik een aantal testen ga uitvoeren om te zien of deze test levert wat ie belooft.

De eerste test staat nu online, en in het komende jaar komen zullen er nog een aantal uitgevoerd worden, afhankelijk van welke (gebruikte) modellen beschikbaar zijn. Als je niet kunt wachten met zelf een Aviloo Premium Batterijtest uit te voeren, dan kun je deze hier bestellen.