Nadat ik eerst mijn eigen Model 3 getest had, was ik ook benieuwd naar een vergelijkbaar model met meer kilometers. Toeval wilde dat een collega ook een Tesla Model 3 SR+ uit 2020 rijdt, maar meer kilometers maakt. Hij is er zelfs al twee keer mee op en neer naar Istanbul gereden, wat met een range tussen de snellaadsessies van pak ‘m beet 200 km betekent dat je onderweg maar liefst 13 keer moet snelladen. Als je relaxt reis met een overnachting in Bulgarije, was het goed te doen volgens hem.
150.000 km
Mij niet gezien, maar goed: hoe doet zijn accu het na 150.000 km? Om dat uit te vinden heb ik de Aviloo-box verbonden met de OBD-poort, althans, de OBD-stekker verbonden met de auto. Hoe je dat doet, wordt door Aviloo netjes uitgelegd, maar kun je ook zien in het vorige artikel over de accudegradatie van de Model 3 SR+.
Zoals je kunt zien is de accu 17% gedegradeerd over ruim 150.000 km. Als je dat vergelijkt met de 13% van mijn auto over ruim 107.000 km, vlakt de degradatie wat af na de eerste daling. Dat is ook wat gebruikelijk is. Maar het blijft een relatief kleine accu (50 kWh) die voor veel kilometers gebruikt is, en dus veel laadcycli heeft moeten ondergaan. Deze auto wordt voor zover ik weet netjes geladen, met een mix van voornamelijk AC- en tijdens langere trips DC-laden.
De volgende in de testreeks is waarschijnlijk een jonge Model Y LR die wat minder netjes gebruikt wordt… volg de socials om op de hoogte te blijven!