De Volkswagen Golf viert dit jaar zijn 50e verjaardag. Met meer dan 37 miljoen verkochte exemplaren is deze Volkswagen een van de meest succesvolle auto’s ter wereld. De Golf GTI heeft sinds zijn debuut in 1975 op de IAA in Frankfurt een vaste plek verworven binnen de modelvarianten van het succesproduct van Volkswagen. Het model legde de basis voor het segment van de zogenaamde “hot hatch” en heeft een lange geschiedenis van evolutie en aanpassing, terwijl het trouw blijft aan de kenmerken die het origineel zo geliefd maakten.
Het begin van een revolutie
Het is moeilijk voor te stellen dat de Golf GTI (Gran Turismo Injection) begon als een side-project van een kleine groep ingenieurs bij Volkswagen. De oorspronkelijke bedoeling was simpel: een lichte, wendbare auto creëren die zowel praktisch als leuk om te rijden was. Het resultaat was een auto die de blauwdruk werd voor een compleet nieuw segment: de hot hatch.
De eerste generatie Golf GTI combineerde een bescheiden 110 pk 1,6-liter motor met een wagengewicht van 810 kg. Dit zorgde voor een rijervaring die destijds ongeëvenaard was in zijn klasse. De auto was snel, maar niet te snel; scherp, maar niet te intimiderend. Deze balans tussen prestaties en dagelijkse bruikbaarheid zette de toon voor alle toekomstige generaties. En dat legde Volkswagen geen windeieren, want inmiddels heeft het model vele fans.
Video: dragrace van alle generaties Golf GTI !
Carwow verzamelde van elke generatie Golf GTI een exemplaar om tegen elkaar te racen op een vliegveld. Van de oer-GTI tot en met de 265 pk sterke versie van 2024. Bekijk onderstaande video voor het resultaat.
Evolutie met respect voor traditie
Het kenmerk dat maakt dat de Golf GTI geliefd blijft is zijn vermogen om met de tijd mee te gaan zonder zijn essentie te verliezen. Elke nieuwe generatie heeft iets extra’s te bieden, maar blijft trouw aan de kernwaarden die het model groot hebben gemaakt: rijplezier, wendbaarheid en praktische bruikbaarheid.
De Golf GTI mk8.5 is uitgerust met een 2,0-liter turbomotor van 265 pk en sprint binnen 5,9 seconden naar 100 km/h – cijfers die ondenkbaar waren in deze klasse in de jaren ’70. Toch voelt de auto nog steeds aan als een Golf GTI. Hij is ook herkenbaar aan zijn kenmerkende rode accenten, de honingraatgrille en de iconische GTI-badge. Deze elementen verbinden elke generatie met zijn voorgangers, wat een gevoel van continuïteit en traditie oproept.
Onbetaalbaar?
De huidige Golf GTI kost in Nederland nu 61.000 euro. Dat is een heleboel geld voor een C-segmenter hoor ik je zeggen. De eerste Golf GTI werd geleverd tot augustus 1981 en kostte toen € 11.672. Een aardig verschil, maar goed alles is (veel) duurder geworden, en in onderstaande tabel zie je dat een Golf GTI door de jaren heen ongeveer een gemiddeld bruto jaarinkomen kost in Nederland! Al is de laatste verhoging wel een flinke…
Jaar | Prijs Golf GTI | Gemiddeld bruto jaarinkomen NL |
---|---|---|
1976 | €11.500 | €11.000 |
1980 | €15.000 | €13.500 |
1985 | €19.000 | €17.500 |
1990 | €25.000 | €23.000 |
1995 | €30.000 | €28.000 |
2000 | €34.000 | €33.000 |
2005 | €37.000 | €36.000 |
2010 | €39.000 | €39.000 |
2015 | €42.000 | €42.500 |
2020 | €48.000 | €48.000 |
2023 | €51.000 | €50.000 |
Als je dat uitzet in een grafiek dan krijg je dit:
Sportieve alleskunner
Wat de Golf GTI echt onderscheidt, is zijn veelzijdigheid. Dit is geen auto die alleen op het circuit tot zijn recht komt – hij is even goed geschikt voor de dagelijkse rit naar het werk, een weekendje weg of gewoon een ritje naar de supermarkt. Het interieur is comfortabel en ruim, met voldoende ruimte voor passagiers en bagage. Tegelijkertijd biedt het sportieve onderstel de mogelijkheid om een bochtig traject aan te vallen.
Binnenin vindt men hoogwaardige materialen en een sportief maar toch ingetogen ontwerp. De stoelen zijn ontworpen om je stevig op je plek te houden tijdens dynamisch rijden, maar bieden tegelijkertijd het comfort dat je nodig hebt voor langere ritten. Dit alles maakt de Golf GTI een auto die je niet alleen goed presteert, maar ook heel goed dagelijks bruikbaar is.
GTI in de toekomst?
Met de snelle evolutie van technologie en de opkomst van elektrische voertuigen, is de toekomst van de Golf GTI misschien niet meer vanzelfsprekend. Toch heeft Volkswagen laten zien dat ze vastbesloten zijn om de GTI relevant te houden in een veranderende wereld, de autofabrikant heeft aangegeven dat tot 2030 het model zal bestaan. De vraag is: in welke vorm, elektrificatie lijkt immers onvermijdelijk. Hoe de volgende generatie er ook uit zal zien, één ding is zeker: de geest van de GTI zal blijven bestaan.