AutoAuto

Voormalig F1-coureur en wereldkampioen Nico Rosberg boert lekker. Zo lekker dat hij zichzelf wat leuke auto’s kan permitteren. Zo bestelde hij recent nog een Rimac Nevera. Echter op zijn Mercedes-AMG ONE moest hij “kenkerlang”  wachten. De auto werd in 2017 al gepresenteerd en in 2018 bestelde de in Monaco wonende Duitser een exemplaar van deze 2,75 miljoen kostende hypercar. Maar de productie begon pas in augustus 2022. Het eerste exemplaar van de tot 275 exemplaren gelimiteerde productie werd vervolgens pas begin vorig jaar uitgeleverd aan de eerste klant.

Formule 1-technologie op de weg

Mercedes-AMG One, Formule1-technologie voor de weg

Mercedes-AMG One, Formule1-technologie voor de weg

Maar wat heeft Nico (en nog wat andere F1-coureurs zoals Christian Albers en Valtteri Bottas) dan gekocht? De AMG One is namelijk geen gewone supercar. Het meest opvallende kenmerk is de aandrijflijn, rechtstreeks afgeleid van de Mercedes-AMG’s Formule 1-auto van 2015. Het hart van de AMG One is een 1,6-liter V6 hybride turbomotor, gekoppeld aan vier elektromotoren. Dit geavanceerde aandrijfsysteem levert 1063 pk en zorgt voor een acceleratie van 0 naar 200 km/u in 7 seconden. Met een topsnelheid van 352 km/u, is de AMG One “no slouch”. Maar het blijft niet bij rechtuitsnelheid, dankzij uitgekiend spoilerwerk staat de One ook op het circuit zijn mannetje. De One heeft op dit moment zelfs het ronderecord voor productieauto’s op de Nürburgring Nordschleife, met een tijd van 6m35.183.

Deel 1: geen stadsautootje

De zoon van oud-coureur Keke Rosberg heeft een succesvol Youtube-kanaal met bijna 1,5 miljoen volgers, en op dat kanaal plaatste hij uiteraard de inontvangstname van zijn nieuwe speeltje bij AMG in Affalterbach. Of je Nico nou een toffe vent vindt of een pedant mannetje, het blijft een interessante video voor autofanaten en liefhebbers van (auto)techniek.

Een F1-aandrijflijn is namelijk best gaaf, maar niet bepaald geschikt voor dagelijks gebruik. De CTO van Mercedes-AMG komt aan het woord en legt kort uit welke uitdagingen zijn team heeft moeten overwinnen om de One klaar te krijgen voor straatgebruik. Zo vervangt zelf ontwikkelde software het team van ingenieurs dat rond een F1-auto hangt op het circuit. Even starten gaat bijvoorbeeld niet, want de katalysator heeft een opwarmtijd van 60 – 90 seconden en na zes keer achter elkaar aan- en uitzetten moet er iemand met een laptop langskomen. Ook is het ding niet bepaald stil als de verbrandingsmotor inschakelt: 120 dBa. Vandaar dat de man een paar Sennheiser-oorplugs krijgt meegeleverd.

Deel 2: stukje rijden

Ongeduldige mannetjes zijn het wel, die F1-coureurs, en Nico kan dan ook niet wachten tot hij volgas kan geven in zijn nieuwe speeltje. Daarvoor moet hij echter uitwijken naar het testcircuit van Mercedes, waar hij begeleid wordt door . En hij wordt niet teleurgesteld.