Polestar, de huistuner en racepartner van Volvo heeft vandaag ter gelegenheid van de Göteborg City Race de S60 Polestar onthuld. De basis voor deze rijdende showcase vormt een S60 T6, normaal goed voor een nette 304 pk en 440Nm. Daarmee kom je op zich prima vooruit, maar voor de Zweedse mannen van Polestar was het lang niet genoeg. Ze sleutelden flink aan het blok, schroefden er een joekel van een turbo op en nu levert de 3-liter zescilinder maar liefst 508 pk en 575Nm. Bepaald niet kinderachtig, en genoeg om in 3,9 seconden naar de 100 te sprinten en vervolgens naar de top van meer dan 300km/u te knallen. Over verbruik zullen we het hier maar niet hebben, maar dat is natuurlijk niet belangrijk bij deze BMW M3-killer.

Lager, breder en lichter

Om te voorkomen dat je je bandjes in rook op ziet gaan of bij de eerste de beste bocht verplicht een boom moet knuffelen heeft Polestar ook flink aan het onderstel gesleuteld. De Volvo S60 Polestar is voorzien van vierwielaandrijving met limited slip differentieel voor de achterwielen. Verder is het blauwe Volvo-monster natuurlijk flink verbreed, verlaagd en voorzien van grotere remschijven, wielen en banden. Schakelen gebeurt gewoon met de hand via een zesvernellingsbak. De blauwe sedan weegt na al deze ingrepen 1640kg en is daarmee 44kg lichter dan een standaard S60 T6. Polestar vermeldt niet waar ze dat gewicht hebben bespaard.

Meer exemplaren?

Het eerste exemplaar is gebouwd voor een specifieke klant (update 20-6: naar verluidt iemand uit het Midden Oosten, voor 300.000 dollar), maar als er genoeg vraag is dan zou er zo maar een kleine serie van deze door Polestar verbouwde S60’s gebouwd kunnen gaan worden. Een eerder, vergelijkbaar project, de C30 Polestar, leverde één van de heetste hothatches van het moment op. Deze ging echter niet in productie. Hopelijk herleven met deze S60 Polestar de sportieve Volvo’s. Want, wie kent hem niet, de bloedsnelle Volvo 850R (vooral in een soort matgeel) uit de jaren 90 die de kinderen en labrador achterin goed misselijk kon maken. Die 850 was min of meer gerelateerd aan de station die Volvo in het BTCC liet meerijden.

Technische specificaties S60 Polestar

Prestaties


  • 0-100 km/h 3.9s
  • Topsnelheid meer dan 300km/h

Motor


  • Volvo T6 zescilinder in lijn (B6304T4)
  • 508 pk @ 6500tpm
  • 575Nm @ 5500tpm
  • Max tpm: 7100
  • Aangepaste cilinderkop en verbrandingskamers
  • Gewijzigd inlaatspruitstuk en de luchtinlaat
  • Speciaal vervaardigde drijfstangen
  • Garrett 3171 turbo
  • Ferrita 3.5” RVS uitlaatsysteem

Aandrijving


  • Versterkte M66C (close ratio) manuele 6-versnellingsbak.
  • Haldex E-Limited Slip Differentieel achter
  • Haldex Gen4 XWD

Chassis


  • Banden 265/30R19
  • Polestar velgen 9,5X19”
  • Chassis 3cm verlaagd
  • Öhlins 3-weg schokdempers
  • Versterkte anti-roll bar voor en achter
  • Vergrote spoorbreedte, 20 mm voor en 40 mm achter
  • Getunede EHPAS stuurinrichting
  • Stabilising X-members, voor en achter
  • Gewijzigd controle-armen met uniballs voor en achter
  • Versterkte bussen in sub-frame en controle-armen
  • Gemodificeerde motorsteunen

Gewicht


  • Totaal gewicht: 1640kg en geoptimaliseerde gewichtsverdeling

Remmen


  • Voor: Polestar-Brembo remklauwen met 6 zuigers, 380 mm geventileerde schijven
  • Achter: Polestar-Volvo remklauwen, 302 mm geventileerde schijven
  • Remkoeling middels luchtinlaten aan de voorkant

Aerodynamica


  • Gebaseerd op testen in Volvo’s windtunnel
  • Verlaagde frontsplitter en grotere achterspoiler om lift bij hoge snelheden te verminderen
  • Carbon fiber diffusor
  • Body 20 mm verbreed voor en achter

Interieur


  • Door Polestar ontworpen stoelen met meer steun. Alcantara op alle functionele gebieden: stuurwiel, pookknop en stoelen om een maximale grip te garanderen.
  • Middenconsole verlaagd voor optimale schakelpookergonomie.