AutoAuto

Na ruim 5 jaar en 133.000 km zakelijk en privé in een Tesla Model 3 gereden te hebben (naar tevredenheid), werd het tijd voor een opvolger.
Het mocht geen Tesla meer worden van mijn geweten en mijn naasten (redenen laten zich raden), dus moest ik op zoek naar iets anders. Als ik dan toch mocht kiezen wilde ik mijn volgende auto wat praktischer met betere range en het liefst een Europees merk. Maar hij moest wel lekker vlot zijn want een beetje power ben ik inmiddels wel gewend.
En het werd een Skoda Elroq, maar dan wel een beetje aangekleed (Business-edition) met een flinke accu (77 kWh) en 210kW (286 pk) motor, warmtepomp en trekhaak. En 17% bijtelling na vijf jaar 8% bijtelling te hebben genoten, slik…

Exterieur

Skoda Elroq 85 Business Steel Grey met Neptune-velgen

Skoda Elroq 85 Business Steel Grey

De Skoda Elroq is een nieuw model, maar is sterk gebaseerd op de Skoda Enyaq. Sterker nog, het is in feite een Enyaq met een kortere bagageruimte. Geen probleem, er is nog 470 liter bagageruimte over. En hij ziet er goed uit. Zeker als je hem een beetje aankleedt met een paar aardige velgen, zoals de 20 inch Neptune-velgen. Je kunt zelfs de aerostukken van deze lichtmetalen velgen verwijderen als je ze anders wilt laten ogen. Ik ga daar zeker nog een verbruikstest mee doen, net zoals ik deed bij de aero-wieldoppen van de Model 3. De 21 inch Supernova-velgen zien er nog dikker uit, maar ik weet dat platte bredere banden range en comfort kosten, dus dat ging me een stap te ver.

De neus is opnieuw ontworpen, en dus niet zomaar overgenomen van de oude Enyaq. Ik moet zeggen: hij smoelt goed en ik heb ook positieve reacties gekregen uit mijn omgeving over de looks van de auto, dus dat is niet alleen mijn mening. De verkoopcijfers liegen er ook niet om natuurlijk. De vernieuwde Enyaq heeft deze neus inmiddels ook gekregen en daarmee kan ook dat model weer even vooruit.

Aan de achterkant ziet de auto er ook gewoon lekker dik uit. De trekhaak is wegklapbaar en zorgt er derhalve ervoor dat die mooie achterkant alleen ontsierd wordt als dat nodig is. Sweet!

Skoda Elroq achterzijde

Lekker dik: de achterkant van de Skoda Elroq

Interieur

Als je instapt wordt je verwelkomd door een modern en sfeervol Loft-interieur, wat standaard is. Het dashboard is bekleed met ongeveer dezelfde stof als waar je op zit, en dat ziet er gewoon leuk uit, beetje denim-achtig. De gebruikte materialen zijn verder gewoon netjes. Centraal staat het flinke multimediascherm, met een rijtje knoppen eronder. Voor je neus heb je nog een klein schermpje. Er loopt een led-strip in de deuren voor de ambiance, en er zijn ruime opbergmogelijkheden voor je spulletjes.

De voorstoelen uit de Business-lijn zijn stevig maar beperkt (handmatig) instelbaar. Er is wel een instelbare lendesteun, maar de hoek van de zitting kun je niet verstellen voor meer ondersteuning van de bovenbenen. Dat vind ik een gemis.

De passagiers op de achterbank hebben het goed voor elkaar. Met ruim voldoende beenruimte en een aangepaste zitting zitten zij daar prima. Twee USB-C-aansluitingen achterin zijn voorzien (vanaf optiepakket Clever).

Zoals gezegd is de bagageruimte ingekort ten opzichte van de Enyaq, maar je houdt een bruikbare ruimte over. Deze auto is voorzien van het bagagepakket, wat onder de mat nog wat (oppervlakkige) opbergruimte biedt voor kleine zaken. Daarnaast nog een smal diep vak, waar je evt. de laadkabel kunt plaatsen zoals op de foto. Wat mij nog steeds verbaast is iets dat Tesla, Lucid en een aantal Chinese merken wel kunnen en VAG en andere autobouwers kennelijk niet, namelijk een grote ruimte ónder de bagagevloer en onder de voorklep (de zogenaamde “frunk”) creëren. Als je de voorklep van de Elroq opent (en eigenlijk alle modellen op het MEB-platform) dan shinen de onderdelen je tegemoet. Die ruimtes zou je goed kunnen gebruiken, bijv. op vakantie.

Geen ruimte voorklep (motorkap) Skoda Elroq

Hier kun je niks kwijt behalve wat vloeistoffen

Rijden maar!

De Elroq is een fijn rijdende, comfortabele auto. Korte oneffenheden voel je wel, maar voor de rest is de auto vrij zacht geveerd, en dat is best aangenaam. En je zou denken dat ie daardoor bochten niet leuk vindt, maar het ding gaat ook nog behoorlijk goed door de bocht, wat ik niet helemaal verwacht had. Ondanks dat het een SUV-achtige is, ligt het zware accupakket laag in de auto en dat helpt merkbaar. Tuurlijk voel je wel dat het geen lichte auto is, maar voor ruim 2000 kilo auto (wat eigenlijk te veel is), stuurt hij verrassend goed. Maar op de lange ritten is het vooral een relaxte auto.

Dashboard Skoda Elroq

Multifunctioneel stuurwiel met prettige knoppen

De 286 pk/545Nm sterke AP550-elektromotor drijft de achterwielen aan, en is krachtig genoeg om de auto lekker vlot te maken. In 6,5 seconden naar de 100 is snel zat en tussenacceleraties zijn ook in korte tijd afgewikkeld. De topsnelheid van 180 km/h is ook prima, want met een EV ben je dan echt heel snel door je accu heen, dus dat heeft weinig zin. De aandrijflijn is behoorlijk zuinig, gemiddeld 16,8 kWh/100 km in de eerste 2200 km volgens de auto. Neemt de snelheid toe, zoals 130 km/u op de snelweg dan verbruik je natuurlijk meer, maar gemiddeld ben je vrij zuinig onderweg. Een range van 450 km is zeker haalbaar, al zal er in de winter ook bij de Elroq wat van af gaan. De optionele warmtepomp (niet standaard!) helpt dan wel, maar de omstandigheden voor deze review waren vrij zomers, dus daar heb ik (nog) geen cijfers van.

Acceleratie 0-100 Skoda Elroq 85

Acceleratie 0-100 Skoda Elroq 85

Qua recuperatie heb je twee rijstanden: D en B, waarbij D de auto uit laat rollen net als een ouderwetse brandstof-auto en B op de elektromotor afremt op moment dat je het stroompedaal los laat. Hierbij vloeit er stroom terug in de accu, waarmee je dus energie terugwint. Dat was ik al gewend, sterker nog, wat mij betreft mag de auto standaard helemaal tot stilstand afremmen, en dat gebeurt niet bij de Skoda. Jammer, want dan moet je de remmen gebruiken en dat is verloren energie in mijn ogen.

Manoeuvrerend in de stad valt de enorm kleine draaicirkel (9,3 meter!) van de Skoda op, wat echt een genot is. Bij het achteruitrijden is het minder genieten: de achteruitrijcamera lijkt uit het vorige decennium te komen. Wat een matig beeld!

Buiten de bebouwde kom maakt de Travel-assist je het leven makkelijker, die werkt namelijk gewoon goed. De auto centreert de auto op subtiele wijze tussen de lijnen en laat je van baan wisselen en pakt de draad dan weer op. Automatisch filerijden is ook erg goed te doen. Heel smooth, en in mijn ogen fijner dan de Autopilot van Tesla.

Het laden is overigens vrij standaard, met 11 kW bij een AC-laadpunt en maximaal 175 kW bij een DC-snellader, waarbij de auto volgens Skoda in 28 minuten van 10 naar 80% laadt in optimale omstandigheden.

Software

Een aparte paragraaf wijd ik aan de on-board software en de app. Bij een moderne auto is dat wat mij betreft een belangrijk onderdeel, vooral bij een elektrische auto. Qua gebruiksvriendelijkheid en integratie is Tesla wat mij betreft koploper. De software (versie 5.4) van de Skoda heeft dat niveau nog niet bereikt helaas. De interface op het op zich fijne centrale scherm doet een beetje grof aan, een beetje Duplo waar het Lego had kunnen zijn. De layout bestaat uit meerdere schermen waar je tegels op kunt configureren, maar er zijn ook nog een ton aan snelkoppelingen én een rijtje fysieke knoppen onder het scherm. Ik ben van mening dat je met een slimmere en fijnmaziger layout op het scherm veel minder aparte knoppen nodig hebt. Het is allemaal niet erg en er valt aan te wennen, maar het kan beter. Wel fijn dat je de irritante maar verplichte snelheidswaarschuwing en rijstrookassistent met een snelkoppeling uit kunt zetten.

Multimediascherm Elroq

Lekker groot multimediascherm dat vlot reageert

Gelukkig is de spraakherkenning goed, en dat maakt een hoop goed. Je kunt in natuurlijke taal opdrachten geven en vragen stellen en daarbij kan Laura (want zo heet ze) zelfs ChatGPT en Wikipedia raadplegen. Daar kan Tesla (op dit moment nog) een puntje aan zuigen, maar een Chinees merk als Nio heeft dit ook.

De Skoda-navigatie houdt rekening met snelladen onderweg; voer een bestemming in naar Zuid-Frankrijk en de laadpunten worden netjes berekend, en daarbij worden alle beschikbare snelladers meegenomen. Bovendien wordt de accu onderweg voorverwarmd voor optimale laadsnelheid, zoals het hoort. Leuke feature is de indicatie welke laadsnelheid (aantal kW) je gaat halen als je de Elroq nú aan de snellader zou koppelen, en hoe lang het duurt om een optimale batterijtemperatuur te bereiken als je het voorverwarmen start, wat ook automatisch gebeurt als je naar een snellader navigeert. Dat je niet kunt filteren op favoriete merken laadstations langs de route is wel een minpunt. Dat doet Google Android Automotive (Volvo, Polestar, Renault) bijvoorbeeld beter. Je kunt altijd nog apps als A Better Route Planner of Pump op Apple Carplay of Android Auto gebruiken, maar dat vind ik een beetje een zwaktebod voor een groot concern als de Volkswagen-groep, te meer de MySkoda-app de ABRP-engine al gebruikt voor de routeplanning. En die engine kán dat wel.

Die smartphone-app van Skoda ziet er goed uit, en biedt de mogelijkheid om een route vooraf te plannen. Die planning van de laadstops is anders dan die in de auto zelf, maar je kunt wel de geplande route van de app naar de auto sturen. Dit zijn duidelijk twee verschillende systemen die eigenlijk gelijkgetrokken zouden moeten worden. Verder kun je met de app de auto op afstand vergrendelen, het interieur voorverwarmen/koelen en het laden plannen. De auto reageert echter wel een beetje traag op commando’s: uit standby halen duurt bijvoorbeeld een minuut en andere commando’s als laden starten en voorverwarmen/koelen kunnen ook sneller als de auto eenmaal uit slaapstand is. Jammer ook dat je je smartphone niet als sleutel kunt gebruiken, dat scheelt namelijk een autosleutel in je broekzak. Leuke gimmick in de app zijn trouwens de punten die je kunt verdienen door verschillende (gebruiks)challenges aan te gaan, en zo te sparen voor Skoda-artikelen.

Tenslotte: de audio klinkt redelijk, maar ook niet meer dan dat. Natuurlijk kun je voor de Canton-audio gaan, maar dat zit in het prijzige Advanced-optiepakket.

Pluspunten:

  • Comfortabel
  • Krachtige, zuinige aandrijflijn
  • Prima bereik
  • Enorm kleine draaicirkel
  • Goede spraakherkenning
  • Prima basisprijs
  • Prima app

Minpunten:

  • Verstelbaarheid bestuurdersstoel onder de maat
  • Standaard vrij kaal aangekleed
  • Geen filtering op favoriete snelladers
  • Geen “bonusbagageruimte”
  • Relatief zwaar