De tijden waarbij je het moest doen zonder parkeersensoren of Lane Keeping Assist omdat je nieuwe auto dan nog nét binnen je budget viel zijn voorbij. Vanaf vandaag (7-7-2024) moet élke nieuwe auto, bestelwagen, vrachtwagen en bus een uitgebreide set veiligheidssystemen aan boord hebben. Deze system vallen onder de noemer Advanced Driver Assistance Systems, oftewel ADAS.
Het moet veiliger
Automodellen die vanaf 2022 op de markt zijn gekomen zijn al voorzien van tal van rijhulpsystemen die moeten helpen om het aantal verkeersdoden te verminderen. Toch wil de EU de veiligheid verder verhogen en daarom moeten álle nieuwe auto’s, bestelwagens, vrachtwagens en bussen vanaf 7 juli voorzien zijn van een groot aantal nieuwe veiligheidssystemen, die vallen onder de noemer Advanced Driver Assistance Systems, oftewel ADAS.
Welke ADAS-systemen zijn verplicht vanaf 7-7-2024?
Als je wel eens met een nieuwe auto gereden hebt komen de systemen je wellicht bekend voor. De meest irritante is wel de Intelligent Speed Assistance (ISA). Dit systeem bepaalt aan de hand van borden op de weg en kaartgegevens hoe hard je er mag, en als je er dan 1 km/h boven zit begint ie te piepen. Los van het feit dat veel mensen net boven de snelheidslimiet rijden, en je daarom altijd ruzie hebt met ISA, is het correct bepalen van de maximumsnelheid vaak een uitdaging voor de systemen. Ze zitten er regelmatig naast, wat er voor zorgt dat je het systeem meestal direct uit wil schakelen. Het vervelende is dat je dat elke rit opnieuw moet doen, omdat de regels voorschrijven dat het systeem dan automatisch inschakelt. En in sommige auto’s moet je 3 menulagen door om het uit te zetten. Aarrgh!
Hierbij een opsomming van de verplichte systemen:
- Intelligent Speed Assistance (ISA): dit systeem helpt de bestuurder om de geldende snelheidslimieten te volgen. Het gebruikt verkeersbordherkenning en kaartgegevens om de bestuurder te waarschuwen voor de snelheidslimiet en kan, indien nodig, automatisch de snelheid van de auto aanpassen.
- Advanced Emergency Braking System (AEBS): automatisch noodremsysteem dat een mogelijke aanrijding met voertuigen, voetgangers of andere obstakels detecteert en automatisch kan remmen om een botsing te voorkomen of de impact te verminderen.
- Emergency Lane Keeping System (ELKS): dit systeem helpt de bestuurder om binnen de rijstrook te blijven door de rijstrookmarkeringen te monitoren en, indien nodig, stuuringrepen uit te voeren om de auto binnen de rijstrook te houden.
- Emergency Stop Signal (ESS): waarschuwt andere weggebruikers wanneer de bestuurder plotseling krachtig remt, bijvoorbeeld door snel knipperende remlichten te activeren.
- Driver Drowsiness and Attention Warning (DDAW): monitort het gedrag van de bestuurder en geeft waarschuwingen als er tekenen van vermoeidheid of verminderde aandacht worden gedetecteerd.
- Reversing Detection (REV): camera- of sensorsysteem dat de bestuurder waarschuwt voor de aanwezigheid van obstakels of mensen tijdens het achteruitrijden.
- Event Data Recorders (EDR): een systeem dat 5 seconden vóór en 300 milliseconden na een ongeval de kritieke gegevens van het voertuig opslaat, zoals snelheid, remkracht en stuurhoek. Dit kan helpen bij de reconstructie van ongevallen en het verbeteren van de verkeersveiligheid.
Naast deze systemen zijn er nog andere verplichtingen in het ontwerp van de auto:
- Voorbereiding voor alcoholslot (Breathalyser/Alcolock): auto’s moeten voorbereid worden op de snelle installatie van een systeem dat door middel van een blaastest voorkomt dat de motor start als het alcoholniveau van de bestuurder een bepaalde waarde overschrijdt.
- Vergrote hoofdimpactzone: personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen moeten worden ontworpen en gebouwd om te voorzien in een vergrote hoofdimpactbeschermingszone met als doel de bescherming van weggebruikers (zoals voetgangers, fietsers en motorrijders) te verbeteren en hun mogelijke verwondingen bij een botsing te verminderen.
Voor bussen en zware bedrijfsvoertuigen gaat de verplichte installatie van veiligheidssystemen verder dan de GSR II-eisen voor personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen:
Blind Spot Information System (BSIS): gebruikt signalen om de bestuurder te waarschuwen voor weggebruikers in hun dode hoek. Het systeem helpt botsingen met voetgangers en fietsers te voorkomen, die vaak tot ernstige of dodelijke ongevallen leiden.
- Moving Off Information System (MOIS): helpt botsingen met voetgangers of fietsers in de frontale dode hoek van het voertuig te voorkomen tijdens het wegrijden.
- Bandenspanningscontrolesysteem (TPMS): waarschuwt de bestuurder bij verlies van bandenspanning.
- Cyber Security (CS): zorgt voor veilige voertuigen op de weg. De voertuigfabrikanten moeten een cyberbeveiligingsbeheersysteem garanderen en certificeren om aan te tonen dat zij in staat zijn cyberbeveiliging te garanderen gedurende de gehele levenscyclus van het product. Bovendien biedt de verordening een alomvattend raamwerk met eisen waaraan moet worden voldaan om goedkeuring van een voertuigtype te verkrijgen.
Je ziet het: een aardig lijstje. Je kunt je voorstellen dat het voor veel autofabrikanten toch wel wat werk om modellen achteraf te voorzien van deze systemen. Maar als automobilist heb je dus geen keuze meer om ze niet af te nemen en het maakt auto’s natuurlijk duurder, de schatting is minimaal 400 euro.