AutoAuto

Een betaalbaar elektrisch model op de markt zetten is nog niet zo eenvoudig. Neem je een bestaand model en maak je er een elektrische versie van? (Hallo, e-208, XC40?) Of begin je met een blanco canvas en ontwerp je een nieuwe elektrisch model met skateboard-platform en futuristisch interieur? Beide keuzes hebben hun voor- en nadelen en prijskaartjes. Het resultaat is vaak een compromis: auto’s die lijken op wat we kennen, maar onderhuids een totaal andere wereld herbergen. Soms succesvol, soms net niet. In die laatste categorie lijkt de Citroën e-C3 Aircross te vallen. De keuzes die Citroën heeft gemaakt voor hun e-C3 lijken namelijk niet zo goed uit te pakken als je ze bekijkt het oogpunt van een ervaren elektrische rijder. En dat is jammer, want het bevestigt vooroordelen van mensen die niet geloven dat elektrische auto’s een fijne rij-ervaring kunnen bieden.

Niettemin levert het een behoorlijk grappige set video’s op als de Noorse EV-vlogger Bjorn Nyland met de e-C3 Aircross 44 kWh zijn gebruikelijke 1000 km-test wil afleggen. Een test die hij met bijna elke testauto uitvoert (zie ook dit overzicht), en die goed weergeeft of een auto efficiënt is en vlot kan laden en zo geschikt is voor langere afstanden.

Test 1000km met Citroën e-C3 Aircross, deel 1

In het eerste deel komen we er samen met Nyland achter dat de e-C3 behoorlijk matige software aan boord heeft, en heel onzuinig is, waardoor de range van het toch al niet zo grote accupakket van 44 kWh op de snelwrg echt minimaal is.

Test 1000km met Citroën e-C3 Aircross, deel 2

Uiteindelijk is Bjorn klaar met de test en vind hij het comfort en de redelijke laadsnelheid bij snelladers prima maar is hij niet te spreken over het hoge elektrische verbruik van de auto, de trage acceleratie, matige software en matige bouwkwaliteit. Zelf kan ik daar het ontbreken van een 3-faselader aan toevoegen.

Specificaties Citroën e-C3 Aircross

UitvoeringenPrijs (incl. BTW)Vermogen0–100 km/uTopsnelheidActieradius (WLTP)Accu (netto)Snelladen (20–80%)AC-laden
YOU / PLUS / MAX€27.400 – €31.60083 kW (113 pk)12,9 sec145 km/u306 km44 kWh26 min (100 kW DC)7,4 kW (1-fase)