Als je zakelijk rijdt, een lage bijtelling zoekt en geen youngtimer wilt/kunt/mag rijden is er momenteel maar één optie en dat is elektrisch rijden. Voor de meeste particulieren is de aanschaf van een elektrische gezinsauto met een bereik van een paar honderd kilometer nog steeds een (te) prijzige aangelegenheid. Voor de zakelijke rijder is de elektrische auto echter wel het overwegen waard. 22% of 4% bijtelling, dat scheelt al snel een paar honderd euro netto per maand voor een vergelijkbare auto.

Stugge Duitser

Cornelis “niks mis mee” Kit van Autoweek reed met de nieuwste Nissan Leaf en vergeleek hem met de Opel Ampera-e. De stugge Duitser met flink bereik en dito prijskaartje (vanaf 46.700 euro) legt het als totaalpakket af tegen de nieuwste versie van de goedkopere Japanner (vanaf 34.890 euro), al laat ook de Leaf steken vallen. Met name in het interieur met een niet in hoogte verstelbaar stuur, ouderwetse knoppen en een Bose-versterkerblok in de bagageruimte. Bovendien zal niet iedereen gecharmeerd zijn van het uiterlijk van het elektrische Japanse blaadje, al smoelt hij al wel een stuk beter dan zijn voorganger.

Welke zou jij kiezen? Of zou je voor een ander model als de e-Golf of de BMW i3 gaan? Laat het weten in de comments.