Van alle pechgevallen in de winter is niet kunnen starten vanwege accuproblemen de meest voorkomende. Maar hoe komt het nou eigenlijk dat dit probleem zich voornamelijk in de winter voordoet?

Kleine elektriciteitscentrale

Zonder accu zou je auto niet starten, want de startmotor draait op de accu. Maar dat is niet het enige. Je accu heeft veel meer te doen in een moderne auto. Het is in feite een kleine elektriciteitscentrale die stroom levert aan alle elektronische systemen in je auto: de verlichting, navigatiesysteem, autoradio, elektrische ramen, you name it. Allemaal zaken die het niet meer doen als je accu leeg is en je starthulp nodig hebt. Maar niet starten is toch wel de meest elementaire natuurlijk.

Kou = minder capaciteit

Tijdens het gebruik van een accu neemt de hoeveelheid actief materiaal in de accu steeds een klein beetje af. Na 5 tot 6 jaar normaal gebruik is een accu in de regel dan ook aan vervanging toe, soms ook eerder. Op een gegeven moment is de hoeveelheid actief materiaal namelijk te klein om genoeg capaciteit te leveren en moet de accu vervangen worden. Waarom dit vaak in de winter gebeurt? Een motor starten bij vrieskou eist meer van een accu en de lage temperaturen hebben een negatief effect op de nog aanwezige capaciteit. Bij -10° heb je nog zo’n 65%, bij -22° nog maar 50% capaciteit. Dus waar de hoeveelheid vermogen die de accu in de zomer wellicht nog net voldoende was om je auto te starten, komt je accu in de winter ineens te kort en start je auto niet meer. En voilá, daar sta je dan… en mag je wachten op de pechhulp.