In het centrum van Amsterdam zie je de elektrische reïncarnatie van de brommobiel, de Birò, op elke hoek van de straat. Waarom? Omdat Amsterdam een oude binnenstad heeft, dus beperkte ruimte én het er druk is. En omdat als het regent je met een Biro elektrisch droog op je bestemming aankomt. Kost wel 15.000 euro, een aardige bom duiten. Dan de Opel Rocks-e. Die kost “maar” 8.500 euro (of 9.300 als je hem een beetje aankleedt). Scheelt flink wat, maar wat krijg je dan?

Emissievrije stadsmobiliteit

Feitelijk is de Opel Rocks-e een brommobiel, maar dat is wel een achterhaalde term. Brommen doe ie niet, want elektrisch, maar je mag er wel maximaal 45 km/h mee, dat dan weer wel. De auto is zodanig ontworpen dat de productiekosten zo laag mogelijk blijven. Dus is hij minimalistisch van opzet, is de voorkant gelijk aan de achterkant (alleen andere lampen) en is de linkerzijkant precies gelijk aan de rechter, waar dat bij een normale auto gespiegeld is. Dus gaat de bestuurdersdeur ook de andere kant open dan de passagiersdeur. Geinig.

De 5,5 kWh-batterij is in circa 4 uur op te laden via een 220V stopcontact (1,8 kW laadsnelheid). Een volle batterij biedt een actieradius tot 75 kilometer (WLTP). De laadkabel van drie meter is opgeborgen in de stijl van het passagiersportier en kan er eenvoudig uit worden getrokken om hem aan te sluiten op een stopcontact naast het voertuig. Weer terugstoppen is wat lastiger in de praktijk. Een adapter om met een type 2-stekker te laden bij een openbaar AC-laadpunt is optioneel verkrijgbaar. Te rijden door iedereen vanaf 16 jaar met een bromfietscertificaat of rijbewijs.

Filmpje!

Autojournalist Werner Budding reed met het karretje, dat in andere landen als Citroen Ami en binnenkort ook als Fiat verkocht wordt.