Kia heeft in het C-segment al een SUV, namelijk de Sportage, maar toch lanceert het Koreaanse merk nu ook de Niro. Het verschil: de nieuweling is als hybride ontworpen.

De Niro is zeg maar de Prius van Kia, maar dan in SUV/crossover-verpakking. De Koreaanse HUV (Hybrid Utility Vehicle) deelt namelijk belangrijke onderdelen met het Ioniq-ecomodel van zusterbedrijf Hyundai. Kia heeft echter gekozen voor het SUV-formaat op het eco-car platform, wat best slim is gezien de enorme populariteit van het type auto. Daarmee is de Niro te passen in het segment van de Nissan Qashqai en soortgelijken, die de afgelopen tijd met bosjes over de toonbank rollen.

De Kia Niro op video

Zoals al eerder aangegeven, bestaat de aandrijflijn uit een 1.6 GDI-motor van 103 pk in combinatie met een 43 pk-sterke elektromotor. Samen goed voor 146 pk en 264 Nm, waarmee er 1300 kg getrokken mag worden.

Een SUV heeft van zichzelf niet bepaald de meest optimale vorm in de strijd tegen de luchtweerstand. Toch zijn ze er bij de Koreaanse autofabrikant in geslaagd om de luchtweerstand laag te houden, nl. 0.29. Het verbruik blijft daarom steken op 1 op 18 (89 g/km CO2-emissie), wat niet wereldschokkend zuinig is, maar voor een SUV netjes.

Het is de vraag of de particuliere rijder voor deze Niro gaat; 7 jaar garantie is fijn, maar er is wel erg veel concurrentie in dit segment en de prijsstelling wordt dan ook erg belangrijk. Update 3-6-2016: de Niro mag vanaf €25.995 uit de showroom rollen.

Voor de zakelijke rijder is het wachten op een plug-in versie, want die komt later en gaat waarschijnlijk in aanmerking komen voor 15% bijtelling. Tot die tijd kun je zakelijk bij Kia ‘plug-innen’ met de Optima Plug In Hybrid, maar dan rijd je wel met een lelijke sedan rond…

Foto’s