Ooit was Opel het lievelingsmerk van autorijdend Nederland, maar die rol is in 2022 weggelegd voor Kia. De Zuid-Koreaanse autobouwer verkocht tot nu toe in 2022 namelijk de meeste auto’s en geeft daarmee achtereenvolgens Peugeot, Toyota en Volkswagen het nakijken. Vooral de Kia Niro is (samen met de Kia Picanto) verantwoordelijk voor de goede cijfers. Dat komt o.a. omdat je aardig wat auto voor je geld krijgt en het merk lange garantie geeft. Maar dé partypiece van de Niro is natuurlijk dat hij voor elk wat wils biedt, nl. een betaalbare hybride, een plug-in hybrid en een geheel elektrische versie. Dus interessant voor particulieren én zakelijke rijders. En laat Kia nu net de Niro helemaal vernieuwd hebben.

Vernieuwd model

De nieuwe Niro heeft een moderner uiterlijk, is van binnen ook weer van deze tijd en is bovendien ruimer voor de achterpassagiers en bagage.

Interieur Kia Niro 2022

Interieur Kia Niro 2022

De PHEV komt er trouwens het bekaaidst vanaf qua bagageruimte. Onder de video vind je een vergelijkingstabel.

Huge Car Guy, oftewel ex-autoweekjournalist Roland Tameling (hij is met 2m04 tamelijk huge idd) maakte een leuke video over de nieuwe Niro. Hij reed met alle drie de versies en vertelt je waarom je de elektrische moet hebben. Ondertussen belicht hij de praktische inzetbaarheid en wordt hij helemaal gek van de piepjes van de rijhulpsystemen.

 

Niro Hybrid Niro PHEV Niro EV
Benzinemotor 1.6 GDI 4-cilinder 1.6 GDI 4-cilinder nvt
Totaal vermogen 141 pk 183 pk 218 pk
Totaal koppel 265 Nm 265 Nm 254 Nm
Grootte accupakket 1,3 kWh 11,1 kWh 64,8 kWh
Range elektrisch nvt 65 km 460 km
Laadsnelheid nvt 3,3 kW AC 11 kW AC / 85 kW DC
Acc. 0-100 km/h 10,4 s 9,6 s 7,8 s
Topsnelheid 165 km/h 168 km/h 167 km/h
Bagageruimte 451-1449 l 348-1341 l 475-1429 l
Brandstoftank 42 liter 37 liter nvt
Vanafprijs advies* € 31.995 € 39.695 € 41.795

* Fiscale waarde voor de bijtelling ligt ongeveer 900 euro lager