Voor de tweede test in de serie accudegradatietest met behulp van Aviloo op Carblogger.nl heb ik dit keer een Nissan Leaf 62 kWh uit 2019 getest. De Nissan Leaf was bij zijn introductie in 2010 een van de eerste volwaardige elektrische auto’s ter wereld. Met zijn goede prestaties en aantrekkelijke prijs was hij voor veel mensen de eerste kennismaking met elektrisch rijden. Het is echter ook een model dat, ondanks diverse vernieuwingen, qua techniek tegenwoordig achterloopt op de huidige EV’s.
Luchtgekoeld
De tweede generatie Leaf had een bijtelling van 4% en was daarom interessant voor de zakelijke rijder, omdat je voor een paar tientjes per maand toch wel een redelijke auto reed met 217 pk en voldoende ruimte voor 4 volwassen met bagage. Die voordelige leasers lopen in 2024 echter af omdat 2019 het laatste jaar was waarin deze auto’s op naam konden worden gezet met deze lage bijtelling en 5 jaar een gebruikelijke leasetermijn is. Dus komen er nu exemplaren op de occasion-markt, maar is dat een verstandige aanschaf als je deze aan zou willen schaffen?
Waar de eerste Leaf’s voorzien waren van een kleine 24kWh-accu is deze generatie beter bedeeld met 62 kWh. De auto heeft echter nog steeds een luchtgekoelde accu. De meeste moderne EV’s hebben vloeistofgekoelde accu’s om ervoor te zorgen dat de cellen op hun optimale temperatuur blijven tijdens het opladen, ontladen of zelfs gewoon stilstaan. De Nissan Leaf heeft dat niet, en de vraag is of dat invloed heeft op de State of Health (SoH) van dit model.
De testauto behoort aan een collega, en ik weet dat zijn Leaf geen zwaar leven heeft gehad qua opladen, want hij is voornamelijk gebruikt voor redelijk korte afstand woon-werkverkeer, met af en toe langere stukken naar klanten waarbij er maar zelden werd snelgeladen. Gezien zijn trage en schaarser wordende 50 kW CHAdeMO-aansluiting is het ook geen feest om te snelladen. Je staat immers best lang bij de snellader voor hij weer vol is. Dat doen moderne auto’s beter.
88% resterend
Om de Nissan te testen hoefde ik niet zoals op het AI-plaatje hierboven de auto in een lab te plaatsen. We hebben eenvoudigweg de Aviloo-box aan de OBD-poort gehangen en nadat mijn collega zijn auto van 100% naar 10% had leeggereden, kreeg ik netjes het rapport in de mail. En wat blijkt? Na 5 jaar leasen en ruim 90.000 km is er nog 88% over van de accucapaciteit, oftewel zo’n 338 km WLTP (wat je alleen haalt als je 90 per uur achter een vrachtwagen rijdt, met wind mee), dus iets minder dan 300 km praktijkbereik (in de zomer). Dat is prima, en als je niet veel lange trips hoeft te maken is dit exemplaar privé nog best een geschikte auto. Zeker gezien Nissan de gebruikelijke garantie geeft van 8 jaar of 160.000 km op het accupakket.
Volgende test
De volgende test wordt de een ander exemplaar van de Tesla Model 3, die een iets zwaarder leven heeft gehad dan mijn eigen leasert. Volg de Carblogger-site of de socials om op de hoogte te blijven. Zelf een Aviloo Premium Batterijtest uitvoeren? Je kunt een test hier bestellen. Succes!
Uit ervaring kan ik zeggen dat het een heerlijke auto is om in rijden.
Het snelladen met de chademo aansluiting is inderdaad wel aan de trage kant.
Dat is goed om te horen, bedankt voor je feedback!