Het Volkswagen-concern is volgens Amerikaanse aanklagers al sinds 1999 bezig met de boel te belazeren. Topbestuurders van het bedrijf wisten er van en hebben het in de doofpot gestopt.

Acoustic function

Vogens het verhaal van de openbare aanklagers van de Amerikaanse staten New York Maryland en Massachusetts is er al in 1999 begonnen met de ontwikkeling van sjoemelsoftware. Destijds vonden Audi-ingenieurs de 3-liter V6 diesel na het starten te veel lawaai maken en er werd als oplossing bedacht om het geluidsniveau te dempen door een klein beetje extra brandstof in te spuiten. Door deze maatregel voldeed de motor echter niet meer aan de emissie-eisen, en daar moest ook weer iets op bedacht worden. Voila, de eerste sjoemelsoftware werd geboren, intern “acoustic function” genoemd, welke detecteerde of de auto aan een testcyclus werd onderworpen en de geluidsreducerende inspuiting in dat geval uitschakelde.

Perfectioneren

De sjoemelsoftware werd verbeterd en door Audi gebruikt in Europa van 2004-2008 op de dikke V6 TDI waarna Volkswagen de ongelukkige beslissing maakte om de testdetectiesoftware vanaf 2006 ook toe te passen op de kleinere diesels van het type EA189, de TDI-motor waarbij een veel te hoge NOx-uitstoot werd ontdekt door onderzoekers van West Virginia University in 2014 op een aantal gehuurde Volkswagen diesels met 2-liter diesels. De rest is en wordt geschiedenis.

De aanklagers van New York, Massachusetts en Maryland houden hun verhaal

Aanklagers van de staten New York, Massachusetts en Maryland tonen bewijzen aan de pers. Credit: Bryan Thomas voor NYT

E-mails

Het verweer van Volkswagen dat slechts enkele ingenieurs op de hoogte waren van de sjoemelsoftware wordt door de aanklagers onderuit gehaald. De reeds opgestapte oud-CEO Martin Winterkorn wist al vanaf 2004 van de toepassing en huidig manager Müller zat volgens de aanklagers vanaf 2006 in de loop. Er wordt gesproken over minimaal 20 mensen die er van af wisten, ingenieurs en management. Sinds de ontdekking is er veel bewijs vernietigd, maar de aanklagers beschikken over getuigenissen en e-mails die bevestigen dat de beerput best diep is, dus Dieselgate krijgt nog een interessante staart.

Megawinst?

Gisteren werd bekend dat ’s werelds op 1 na grootste autobouwer 5,2 miljard winst heeft gedraaid in de eerste helft van 2016, na aftrek van juridische kosten. De goede resultaten zouden te danken zijn aan een aantrekkende markt in Europa. Ze zullen dat geld hard nodig hebben om de enorme boetes te betalen die waarschijnlijk gaan volgen uit de rechtszaken, nog even los van eventuele strafzaken die zijn aangekondigd. We gaan het zien.

Bronnen: Road and Track, NY Times