De Volkswagen Jetta Hybrid mag dan qua uiterlijk niet echt een spannende auto zijn, het is wel een interessante auto voor de kostenbewuste Nederlandse leaserijder die ook wat vermogen onder de rechtervoet wil hebben.

Krachtig

Deze hybride-uitvoering van de Jetta is namelijk een van de krachtigere modellen in het 14% bijtellingssegment. De sedan beschikt over een 1.4 TSI benzinemotor die 150 pk levert, en deze wordt ondersteund door een 20kw sterke elektromotor. Samen levert dat 170 paardekrachten en 250 Nm koppel op.

De Jetta Hybrid beschikt standaard over een zeventraps DSG-versnellingsbak en dankzij zijn uitstoot van 95 gram CO2/km (4.1 liter/100km) valt deze hybride nog nét in de gewilde bijtellingsklasse als je hem voor 1-1-2014 op kenteken zet.

Concurrenten zijn op dit moment onder andere de Prius en de Renault Mégane. Die laatste is op dit moment trouwens echt een verkoophit. Later in 2013 krijgt de Jetta ook binnen het merk concurrentie van de nieuwe Golf BlueMotion, maar dat is een diesel.

Prijzen

In Amerika is de Jetta volgens Volkswagen de bestverkopende Duitser van het moment, maar Amerikanen zijn nou eenmaal happiger op sedans dan wij. Daar is de sedan trouwens wél een stuk goedkoper in deze hybride-uitvoering, namelijk zo’n 20.000 euro, terwijl de prijzen hier starten bij 29.990 euro voor de Comfortline en 32.390 euro voor de Highline. Geen goedkoop staal op wielen dus. Hij is nu te bestellen en zal eind 1e kwartaal 2013 leverbaar worden.

Testvideo’s

In onderstaande video wordt de nieuwe hybride van Volkswagen onderworpen aan een test door Werner Budding van Autovisie, die de Beetle Cabrio even moest laten staan vanwege de regen in Santa Monica. In de video daaronder maakt Roland Tameling van Autoweek een ritje met de nieuwe spaar-Jetta.

Test VW Jetta Hybrid door Autovisie

Video Volkswagen Jetta Hybrid (Flash, dus helaas niet te bekijken op een Apple device)

Test VW Jetta Hybrid Autoweek

Test Volkswagen Jetta door ANWB