De nieuwe Volkswagen Golf 7 Variant oogt ranker en eleganter dan zijn voorganger. De nieuwe stationversie van de populaire Golf 7 is net als de hatchback in alle opzichten gegroeid en biedt daarom ook meer bagageruimte, namelijk 605 tot 1665 liter bagageruimte met neergeklapte achterbank. In vergelijking met de Golf 6 Variant is dat 100 tot 200 liter meer. Hierbij moet worden opgemerkt dat VW de ruimte in de zijvakken en onder de laadvloer meerekent. Met neergeklapte achterbank is de laadvloer niet geheel vlak, wat natuurlijk minder handig is.
Aangepast
Technisch is de stationversie gelijk aan de reguliere Golf, behalve dat het onderstel aangepast is op het hogere beladingsgewicht. Hij is dus leverbaar met dezelfde motoren (5 benzine- en 2 dieselversies) en uitrustingsniveau’s.
Standaard zijn onder meer: zeven airbags, elektrisch bedienbare ramen en spiegels, airco, elektronisch sperdifferentieel, radio Composition Touch, bandenspanningsmeter, vanuit laadruimte neerklapbare achterbank (40:60), elektronische handrem met autohold en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening. Optioneel is het enorme panoramadak dat voor de helft open kan. We hebben eerder gezien dat zo’n panoramadak wat afsnoept van de hoofdruimte, zo ook bij de Golf 7 Variant.
Motoren
Net als in de Golf 7 hatchback zijn zowel de benzine- als de dieselmotoren allemaal nieuw ontwikkeld. De blokken zijn lichter, compacter en zuiniger dan hun voorgangers.
Er komt ook een extra saaie zuinige BlueMotion-variant (diesel), met een verbruik van 1 op 30,3 en een uitstoot van 87gr/km goed voor 14% bijtelling indien voor 1-1-2014 op kenteken gezet. Daarmee hebben de Ford Focus en de Renault Mégane dit jaar een fikse concurrent er bij. Er komt ook een TGI Bluemotion, die op aardgas en biogas loopt.
Model | Vermogen | Uitstoot | Bijtelling |
Benzine |
|||
1.2 TSI BMT | 85pk/160 Nm | 115g/km | 20%** |
1.2 TSI BMT | 105pk/175 Nm | 117g/km | 20%** |
1.4 TSI BMT | 122pk/200 Nm | 122g/km | 20%*** |
1.4 TSI BMT | 140pk/250 Nm | 124g/km | 20%*** |
1.4 TSI BMT ACT* | 140 pk/250 Nm | 111g/km | 20%** |
Diesel |
|||
1.6 TDI BlueMotion | 110pk/250 Nm | 87 g/km | 14%*** |
1.6 TDI | 105pk/250 Nm | 102g/km | 20% |
2.0 TDI | 150pk/320Nm | 124g/km | 25% |
* Active Cylinder Timing (actieve cilinderuitschakeling)
** Tot 1-1-2015
*** Tot 1-1-2014
Augustus 2013
De Golf 7 Variant komt in augustus van 2013 op de markt.
Update 4 april: de prijzen zijn bekend. Meerprijs ten opzichte van de hatchback: 1500 euro.
Het panoramadak was in de Golf V en VI Variant ook al leverbaar. Het zou mooi zijn als er ook een GTD versie van de Variant leverbaar wordt.
Ok, Piet, bedankt voor de scherpte. Ik heb de tekst aangepast.
leuk artikel.
wat is het verschil tussen de 1.4TSI van 122pk en 140pk?
de cyclinder uitschakeling variant begrijp ik, maar de “gewone” 140pk? Is dat de oude met dubbele turbo of een heel nieuwe motor?
Ondanks gelijke cijfers zijn de motoren van de Golf 7 (Variant) allemaal nieuw, ook de TSI 122 pk-versie. De TSI-motoren (EA211) zijn lichter, compacter en de distributieketting is vervangen door een riem. Er wordt geen gebruik meer gemaakt van dubbele compressie. Het extra vermogen van de 140 pk TSI wordt behaald door een verstelbare uitlaatnokkenas en is dus verkrijgbaar mét en zonder ACT. Het is de vraag of PON (VAG-importeur) beide versies gaat leveren.
dank, eindelijk iemand die een antwoord weet op deze vraag.
zelfs bij de dealers weten ze het meestal nog niet.
De 1.2TSI’s zijn dan ook helemaal nieuw neem ik aan?
Klopt, net als de diesels. En: graag gedaan!
Hallo
Ik heb half jr geleden een golf 7 gekocht carrosserie hatchback, maar de auto was ingevoerd uit Duitsland
En op kenteken staat ie vermeld bij RDW als variant uitvoering, stationcar dus!!
Weet iemand hoe dat kan? Graag hoor ik van jullie, gr, Omar.
Zou ik me geen zorgen om maken, komt vaker voor. Een steekproef met wat andere Golfjes 7 hatchback leert dat deze ook als stationcar geregistreerd staan. Kennelijk heeft de RDW moeite met het type hatchback.
Hoe bedoel je moeite met t type hatchback?!
T zijn toch 2 verschillende carrosserie, vind t raar straks kan ik de auto niet verkopen, stom dat de dealer daar niks over heeft gezegd!..
En de km stand is ook niet bekend bij RDW!
Dat loopt wel los, aangezien dan al die andere Golfjes ook “niet te verkopen” zouden zijn, wat natuurlijk niet het geval is. Vraag het eens aan de RDW!