Met de steeds strenger wordende uitstootnormen ziet Audi nu ook brood in de hybridemarkt en toont op de Autosalon van Genève een Audi A3 plug-in hybride: de Audi A3 e-tron. Het betreft nog wel een voorproefje, maar wel een realistische. Was het label ‘e-tron’ voorheen voorbehouden aan puur elektrische Audi’s, nu ligt er toch echt een benzinemotor in combinatie met een elektromotor in een model met deze naam.

Snel en zuinig

De hybride Audi A3 Sportback maakt gebruik van een gemodificeerde 1.4 TFSI benzinemotor met een vermogen van 110 kW/150 pk. De maximale trekkracht van de TFSI is beschikbaar tussen 1.750-4.000 tpm. De elektromotor die via een speciale koppeling aan de TFSI-motor is verbonden, levert maximaal 75 kW/102 pk. Zijn maximale koppel is direct beschikbaar (tot 2.000 tpm).

De elektromotor is geïntegreerd in de nieuw ontworpen zestraps e-S tronic-transmissie, die de aandrijfkracht overbrengt op de voorwielen. Volgens de lastige hybride-optelsom die niemand snapt bedraagt het totale vermogen 150 kW/204 pk en het maximale koppel 350 Nm. Hiermee sprint de ‘powermuesli-Audi’ in een vlotte 7,6 seconden naar de 100. De topsnelheid bedraagt 222 km/h.

Het gemiddelde brandstofverbruik komt uit slechts 1,5 l/100 km, gelijk aan een CO2-emissie van 35 g/km. Als de e-tron onveranderd op de Nederlandse wegen verschijnt is hij zonder bijtelling (of 7% bijtelling na 1 januari 2014) te rijden en dat is natuurlijk kat in het bakkie voor de leaserijder.

Verschillende aandrijfmodi

Net als bij een hybride als de Lexus CT200h kun je de aandrijflijn van de Audi A3 e-tron op 3 manieren gebruiken: alleen de benzinemotor, alleen de elektromotor of een hybride-modus waarbij de elektromotor de benzinemotor ondersteunt, bijvoorbeeld als er veel vermogen wordt gevraagd. In elektrische modus is de topsnelheid van de A3 e-tron begrensd op 130 km/h. Als je het rustiger aan doet dan zou je puur elektrisch maximaal 50 km ver moeten kunnen komen. Op het moment dat de bestuurder het gaspedaal loslaat, worden beide motoren uitgeschakeld (gliding). Zo wordt het remmende effect van de motoren voorkomen, wat de efficiency zou moeten verbeteren.

Audi vertelt nog niet wanneer we de Audi A3 hybrid kunnen gaan bestellen, maar dat hij ergens in de komende tijd op de prijslijst gaat verschijnen, daar kun je vergif op innemen. Het zal geen goedkope hybride zijn, en vermoedelijk boven de 1.8 TFSI geplaatst worden. Als je het voordeliger wil zul je moeten wachten op de Golf plugin-hybrid, die dezelfde techniek zal gaan gebruiken en in september op de IAA getoond zal worden.

Update: de Audi Plug-in Hybrid komt in 2014