Onze oosterburen, in de vorm van Duitse autojournalisten, kregen in het enorm koude noorden van Zweden een preview van de nieuwe VW Golf 7 BlueMotion, die op de autosalon van Genève gepresenteerd gaat worden.


De nieuwe spaar-Golf wordt in juli 2013 leverbaar, en zal in Nederland een regelrechte verkoophit worden omdat hij met 85 gram CO2/km in de populaire 14% bijtellingscategorie gaat vallen. De reeds bekende 1.6 TDI dieselmotor is nog wat geoptimaliseerd en levert in de Golf 7 BlueMotion nu 110 pk en 250 Nm, waardoor de hatchback volgens Volkswagen acceleert van 0 naar 100 in 10,5 seconden en een top haalt van 200 km/u. Geen slechte cijfers voor een zuinige auto van 1280 kilo. De 110 pk diesel kan volgens AutoBild schakellui vanaf 1000 toeren in de 6e versnelling gereden worden, wat het verbruik drukt. En zuinig wordt hij, met een verbruik van 1 op 33 volgens de fabriek. Het is de vraag of deze Golf in de praktijk ook zo zuinig is, maar dat zal een echte rijtest moeten uitwijzen. Hij staat op rolweerstandvriendelijke banden en is 15mm verlaagd, en rijdt daardoor volgens Autobild wat houteriger dan de reguliere Golf 7 1.6 TDI. Volgens Auto Motor & Sport zou de 1.6 TDI ook wat stiller mogen zijn.

Concurrenten

De 14%-Golf gaat in Nederland vooral concurreren met de Renault Megane ECO2 en de Ford Focus ECOnetic, die al wat langer profiteren van de belastingvoordelen.


Bron: AutoBild en Auto Motor Und Sport