De geleaste Honda Civic Hybrids scheuren in grote getalen op de Nederlandse wegen rond. Maar ja, wat wil je ook met die lage bijtelling van 14%!
Hybrides trekken momenteel voornamelijk mensen aan die met een lage bijtelling of mrb-vrij rond willen rijden. Daar is niets op tegen, maar je wilt er niet mee te koop lopen en daarom kies je een auto die er nog enigszins “normaal” uit ziet.
En zie hier: de Honda Civic Hybrid. Het is een sedan, een modelvariant die niet populair is in ons kikkerlandje, maar kennelijk wél als hij 14% bijtelling heeft. Ik reed een dagje met een zwarte Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance en deze ervaring was niet geheel teleurstellend.
Instappen
Wat als eerste opvalt als je instapt is het enigzins futuristisch aandoende dashboard en de rijke uitrusting. Een hoop gadgets zijn standaard. Typisch Japans. De stoelen zijn vrij vlak met een brede zitting. Ze hebben geen opstaande randen die in je dijen prikken, maar bieden daardoor ook matige zijdelingse steun. Het materiaalgebruik kan beter, maar de leren bekleding maakte een hoop goed. Achterin is de hoofdruimte wat minder ruim bemeten door de aflopende daklijn.
Het rijden
Als je de Honda gestart hebt met de sleutel (ja ja, geen startknop!) en het gaspedaal beroert schiet hij er schijnbaar moeiteloos vandoor. De 1.3 benzinemotor met 95pk wordt duidelijk geholpen door de 20pk elektromotor, wat ze bij Honda IMA (Integrated Motor Assist) noemen. In combinatie met de traploze CVT-automaat is de aandrijflijn gewoon prettig en voelt natuurlijk aan. Wat ook opvalt is dat deze hybride behoorlijk direct stuurt. Honda heeft een goede naam op het gebied van ondersteltechniek en dat merk je. Je krijgt een beetje het gevoel van een kart en al snel neem je de bochten alsof je al jaren in deze Civic rijdt. Het onderstel is voelbaar sportief afgesteld, maar absorbeert voldoende om niet vermoeiend te worden.
Aangekomen bij een rood stoplicht merk je nauwelijks dat de motor afslaat, maar dat doet hij wel degelijk, zelfs als je bijna, maar niet helemaal, stilstaat. Haal je je voet van het rempedaal (het is tenslotte een automaat) dan slaat de motor direct en bijna onmerkbaar weer aan. Het stoort niet, en zo hoort het. Goed gedaan Honda-san!
Eenmaal op de oprit van de snelweg trap je het gaspedaal wat dieper in om snelheid te maken. De CVT-automaat voert het toerental van de motor op tot toerentallen waar de meeste automobilisten zelden vertoeven. Dit resulteert in een hoop kabaal, terwijl de versnelling licht tegenvalt. Iets wat ik ook al eerder heb ervaren in de Prius. Remedie is iets gas terugnemen en de versnelling is bijna gelijk, maar met veel minder kabaal.
Verbruik
Als er een gebied is waar een hybride in zou moeten excelleren is het het verbruik. Ik kwam volgens de boordcomputer uit op zo’n 6,1 liter per 100km, een ruime 1 op 16. Niet spectaculair, maar voor een benzinemotor netjes. Als jepraktijkverbruik.nl raadpleegt, dan komt het bij verbruik bij de leaserijders wat hoger uit, zo’n 6,5 l/100km. Een dikke 1 op 15. Check voor meer verbruiksstatistieken ook eens de Autoweek verbruiksmonitor.
Geluiden
Zoals gewoonlijk let ik ook speciaal op het geluidsniveau in de auto. Hierbij viel me op dat bij gebruikelijke snelheden (80, 100, 120) het motorgeluid goed gedempt is, geholpen door het feit dat de CVT het toerental bij deze snelheden snelheid vrij laag houdt. Zo maakt de motor bij 120km/u zo’n 2500 toeren en dat scheelt. De rest van de auto is echter matig geïsoleerd. Grote waterdruppels op het dak hoor je bijvoorbeeld goed, en wind- en bandengeruis en geluid van verkeer om je heen is net te weinig gedempt. Dat doet een Prius toch een stuk beter, maar die is ook duurder.
Occasion
Wellicht staan er nog een paar bij de Honda-dealers in het land, maar de Honda Civic Hybrid gaat helaas verdwijnen uit de verkoopcatalogi. De Civic hybride gaat in 2012 wel opgevolgd worden, maar alleen in Amerika. Jammer, want hij krijgt meer pk’s en een Li-Ion accu. In ons land bestaat de keuze voortaan uit een zuinige Civic diesel, een Jazz Hybrid of een Insight, wat natuurlijk gewoon een goedkope kopie van de Prius is. Als occasion blijft de Civic voorlopig nog wel even interessant want tot 2014 blijft deze hybride vrij van motorrijtuigenbelasting.
Pluspunten
Gebalanceerd onderstel
Prettige aandrijflijn
Rijk uitgerust
Minpunten
Matig geisoleerd
Niet extreem zuinig
Video van Autoweek over de Civic Hybrid (2009)
Specificaties:
- Motor: 95 pk 1.3 4-cylinder benzinemotor + 15 kilowatt elektromotor (hybride)
- Traploze automaat
- Vermogen: 110pk (gecombineerd)
- Koppel: 167 Nm (gecombineerd)
- Type accu: Ni-MH
- Energielabel: A
- CO2-uitstoot: 109 gr/km
- Fiscaal: 14% bijtelling, geen motorrijtuigenbelasting (januari 2012)
- Topsnelheid: 185km/h (fabrieksopgave)
- 0-100: 13,1 seconden (fabrieksopgave: 12,1 sec.)
- Testverbruik: 6,1l/100km (fabrieksopgave 4,6l/100km)
- Gewicht: 1268 kg
- Aanschafwaarde: € 25.490