Deze straffe uitspraak komt van Derek Crab, Vice President Powertrain Engineering bij Volvo. Hij is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een nieuwe generatie Volvo-motoren die we in de herfst van dit jaar al in Volvo’s gaan terugvinden. Hij beweert dat de nieuwe VEA (Volvo Engine  Architecture) viercilindermotoren de prestaties van een V6 of zelfs V8 kunnen evenaren, terwijl ze zuiniger zijn dan de huidige viercilinders. De power zal komen van een turbo waarmee alle VEA-motoren zullen worden uitgerust. Om het vermogen van een V8 te bereiken zal bovendien een elektromotor ingezet worden; hybride-aandrijving dus.


Ten behoeve van de zuinigheid van de diesels heeft Volvo unieke injectietechnologie ontwikkeld. De Zweden noemen dit i-ART. Deze technologie helpt het brandstofverbruik te verminderen door continue de benodigde brandstof te monitoren en aan te passen in elk van de individuele cilinders.

Achttraps automaat

Naast VEA wordt ook een nieuwe achttrapsautomaat geïntroduceerd, welke bijdraagt aan een verfijnder rijgedrag en een gunstig brandstofverbruik.

“De nieuwe motoren zullen het rijplezier verhogen met toenemende wendbaarheid, souplesse en snel reagerende eigenschappen; samen met het naadloze karakter van de acht-trapsautomaat,” zegt Derek Crabb.

Byebye roffel

Meneer Crabb vergeet echter dat rijplezier wordt verhoogd door een fijn motorgeluid, zoals de vijfcilinders van Volvo en een V8 kunnen produceren. Viercilinders kunnen best aardig klinken, maar de donkerbruine roffel zullen we node gaan missen. Maar goed, milieuwetgeving en eisen aan zuinigheid dwingen autofabrikanten nu eenmaal tot downsizing, en Volvo zal ook mee moeten in deze trend.