In ons bijtellingsgevoelige landje is de Volkswagen Passat GTE natuurlijk een welkome plug-in hybride met zijn 7% bijtelling in 2015. Maar rijdt het ook een beetje?

Uitverkocht

Het feit dat vrijwel de complete productie van deze plug-in hybride in ons kleine landje wordt verkocht zegt genoeg over hoe ons belastingklimaat deze motorvorm bevoordeelt. De Passat GTE is dan ook uitverkocht voor 2015.

Dat gaat veranderen de komende jaren, maar de Passat GTE zal ook in 2016 belastingvoordeel (15% bijtelling) genieten, en daardoor zal het de komende jaren een  veelgeziene auto worden op ’s lands wegen.

Maar hoe rijdt deze ruimbemeten Duitser? Het Britse AutoExpress reed al met de plug-inversie van de Auto van het Jaar 2015 en Carblogger.nl heeft deze test natuurlijk weer even voor je vertaald!

Volkswagen Passat GTE

Portfolio

De plug-in hybrideportfolio van de Volkswagen Groep breidt zich snel uit, en de nieuwste toevoeging is de VW Passat GTE. Met een theoretisch verbruikscijfer van 62,5 km per liter benzine en 37 g/km CO2-uitstoot is de GTE het schoonste model in het gamma, maar moet je compromissen sluiten voor een dergelijke efficiëntie?

Techniek

Laten we allereerst de techniek even doornemen. Net als de Golf GTE combineert de Passat GTE een (in dit geval 156 pk sterke) 1.4 TSI met 250 Nm trekkracht met een elektromotor (115 pk) waardoor het systeem 218 pk en 400 Nm door de DSG-bak met 6-versnellingen stuurt. Door de accu, motor, kabels en koelsysteem, weegt de auto 280kg meer dan 1.4 TSI Passat, maar kan ook 50 km puur elektrisch rijden tot 130 km/u tussen twee ladingen, die vier uur kosten.

GTI?

Het is vreemd dat VW met de naam van deze auto parallellen trekt met het legendarische GTI-label, omdat die extra kilo’s niet gunstig zijn voor de handling in de bochten. De vering is dan wel stijver gemaakt om om te gaan met het gewicht, maar de GTE rolt nog steeds meer dan het standaard model. Anderzijds levert het koppel van de elektromotor een bevredigende lineaire duw in de rug, en hoewel het onderstel steviger is dan sommige concurrenten, is het is niet slechter dan de conventionele Passat’s.

Vanwege het regeneratiesysteem is het remgevoel niet zo goed in het bovenste gedeelte van de rempedaalslag. Dus zetten we de hendel liever in stand B met verhoogde recuperatieweerstand. In de Golf GTE vonden we de DSG een beetje schokkerig, maar hier lijkt het een beetje soepeler te gaan – zeker een eind verwijderd van de zeurende CVT van de Toyota Prius.

Volkswagen Passat GTE

Met uitzondering van een dunne blauwe lijn boven de grille en LED-dagrijverlichting in de vorm van een hoefijzer, schreeuwt de GTE niet over zijn eco-mogelijkheden. Binnenin is het een soortgelijk verhaal, waar hij lichte en luchtige ruimte biedt en de mogelijkheid om de gedeelde achterbank te laten vallen.

Echter, je verliest het compartiment onder de laadvloer (ongeveer 180 liter) om plaats te maken voor de 50-liter brandstoftank, die moest verhuizen om ruimte te maken voor de lithium-ion batterijen die onder de achterbank geplaatst zijn.

GTE!

Wanneer de accu bijna leeg is of als je de volledige prestaties van de auto wilt gebruiken, springt de 1.4 benzine bij. Druk op de GTE-knop naast de versnellingspook en de gecombineerde kracht van beide motoren staan tot je beschikking, samen met een agressiever gaspedaal, besturing, versnellingsbak en demperinstellingen (optioneel).

De hybride set-up balanceert de twee krachtbronnen voor maximale efficiëntie, en de  E-modus gebruikt alleen de elektrische aandrijving totdat de batterijen leeg zijn. Je kunt  de batterijen ook opladen als je rijdt, maar het brandstofverbruik lijdt hier dramatisch onder.

Volkswagen Passat GTE

In het instrumentenpaneel zit een energie-indicator in plaats van een toerenteller, en een tweede display for de batterijlading. Via het centraal gemonteerde touchscreen is het mogelijk om meer informatie te tonen over het hybride systeem, zoals de energiestroom op elk moment.

Compromis?

Zo, terug naar de compromissen; de zwaardere GTE kan niet de bocht om zoals de rest van de serie, maar springt in een rechte lijn naar voren met opvallende haast. Plus, hij heeft een kleinere bagageruimte.

Die ene grote maar, echter, is de prijs (CB: dik 45.000 euro). Want tenzij je van plan bent de GTE regelmatig in elektrische modus te gebruiken om op kleine afstanden brandstof te besparen, zal een Passat diesel beter zijn in de echte wereld (CB: een wereld met ‘normale’ bijtelling).

September

De Passat GTE zal vanaf september 2015 leverbaar worden. Hij is uitverkocht voor 2015, dus 7% bijtelling kun je vergeten. Als je hem in 2016 op kenteken kan zetten geldt echter een bijtelling van 15%.