ADAC, in feite de Duitse evenknie van “onze” ANWB brengt al sinds 1978 jaarlijks hun pechstatistieken uit voor Duitsland. Zo ook over 2011.

Ze analyseerden over afgelopen jaar 230.000 van de 4 miljoen pechgevallen waarbij de ADAC gebeld werd en het ging om technische pechgevallen*. Interessante informatie natuurlijk!

Duitse auto’s heersen

Dit keer zijn de auto’s van Duitse makelij duidelijk winnaar van de ADAC statistieken. Voor de eerste keer hebben de “Made in Duitsland” auto’s gewonnen in de zes klassen van voertuigen. In de middenklasse behoren zelfs alleen Duitse fabrikanten tot de top tien auto’s. In de hogere middenklasse/hogere klasse domineren ze de rangschikking.

Opmerkelijk: ook al worden de Duitse auto´s tegenwoordig over de hele wereld geproduceerd, ze zijn vandaag de dag betrouwbaarder dan ooit. Het miljarden kostende programma van kwaliteitsborging in de Duitse auto-industrie heeft kennelijk effect.


De Audi A5 voert de middenklasse aan, gevolgd door zijn broer de Q5 en de BMW X3. Vroegere duurwinnaars als de Toyota Avensis of de Mazda 6 landen niet meer in de eerste tien. Ook in de bovenklasse zegeviert Audi met de A6. Gelijk daarachter ligt de BMW 5-serie en de Mercedes E-klasse.

In de compacte middenklasse bewijzen de Mercedes A– en B-klasse zich als de betrouwbaarste auto’s, op plaats drie volgt de BMW 1-serie.

Bij de kleinere auto’s bezet de Mini van BMW plaats één, de Mitsubishi Colt staat als enige Japanner op plaats twee, gevolgd door de Opel Meriva en de onverwacht goed presterende Sandero van Renault dochter Dacia. Voor het eerst in het onderzoek verovert de Ford Ka (nieuwe model) de eerste plek in het subcompact segment boven de Renault Twingo en de Toyota Aygo.

Pechstatistiek 2011 ADAC

Pechstatistiek 2011 ADAC

Belangrijkste pechoorzaken

Belangrijkste oorzaak van de storingen is het elektrische systeem, door gebreken aan accu’s, starters en generatoren. Dit is deels te wijten aan het toenemende aantal elektrische verbruikers aan boord, maar ook aan de moderne start-stop systemen. Door het inschakelen en uitschakelen van de motor wordt de accu extra belast. Problemen met batterijen zijn ook de reden waarom de twee fabrikanten Honda en Hyundai met hun nieuwere modellen in de ADAC pechstatistieken dit jaar slecht presteren.

Oorzaken pechgevallen 2011 ADAC

Oorzaken pechgevallen 2011 ADAC

* Er wordt een selectiebeleid gehanteerd: de door pech getroffen auto’s zijn niet ouder dan zes jaar, moeten in ten minste drie opeenvolgende jaren wezenlijk onveranderd gebouwd zijn en in een van de jaren ten minste 10.000 keer toegelaten. Al met al onderzocht de ADAC over 2011 92 modellen.