Met de slogan “Auto Emoción” probeert Seat de potentiële klanten die shoppen in de Golf-klasse over te halen om te kiezen voor de Seat Leon, die grotendeels gebaseerd is op de Golf, maar meer emotie heeft. Ik reed voor deze test met de Seat Leon 1.9 TDI Businessline uit 2007. Helaas is niet alle emotie positief.

De Leon 2 is ontworpen door Walter de’Silva, ook wel bekend als de ontwerper van de Alfa 156. Persoonlijk vind ik de Leon 2 een zeer geslaagd ontwerp, en daarmee inderdaad ook meer uitstraling hebben dan de vergelijkbare Golf 5, die toch wat saaier vormgegeven is. Ook de prijs valt gunstiger uit. Genoeg redenen dus om de auto eens onder de loep te nemen.

Lekker nagelen
Onder de motorkap vinden we de 1.9 tdi pompverstuiver. Deze 105 pk diesel heeft heel wat jaartjes (2003 – 2010) meegedraaid binnen het VAG-concern, en heeft zich inmiddels bewezen. Het is daarmee een betrouwbare keuze, mits je de stevige dieselnagel voor lief neemt, want het VAG-concern en de concurrentie heeft inmiddels stillere common-rail diesels onder de motorkap. Vooral bij de koude start denk je heel even met een tractor onderweg te zijn. Eenmaal op temperatuur valt er goed mee te leven.

De ook in de Leon leverbare TSI benzinemotoren zijn stiller en als je niet heel veel kilometers maakt, wellicht het overwegen waard. De tdi is vlot en redelijk zuinig. Tijdens de test haalde ik een verbruik van 1 op 16, en dat is ook het gemiddelde volgens de gebruikers van Spritmonitor.

Lekker sturen
Sturen is iets waar je plezier aan beleeft in de Leon. Ook met een 1.9 tdi diesel. Je zit is vrij laag in fijne, stevige stoelen, en je kunt het stuur lekker naar je toe trekken en zo een sportieve stuurpositie creëren. Ik ben niet echt lang, 1m83, maar ik keek wel tegen de dakrand aan, zelfs in de laagste stoelstand, waardoor je bij stoplichten voorover moet leunen om te kijken of je weer mag. De afstemming is stevig, maar niet oncomfortabel, en je kunt de auto goed aanvoelen. Sturen gaat direct, maar een tikkeltje te licht. Maak je het bont, dan merk je dat er een zwaardere diesel in het vooronder ligt, maar dan ben je al behoorlijk door bochten aan het knallen. Yeehaa!


Plastic no fantastic
In vergelijking met het mooie ontwerp van het exterieur valt het interieur tegen. Er is veel lelijk hard plastic gebruikt. Prima als je een goedkoop auto’tje koopt, maar met een nieuwprijs van ruim 27000 euro verwacht je toch een meer luxe uitstraling. Er zijn toch wel betere materialen te krijgen, mr. SEAT?

Comfort
Hoewel de geteste Seat Leon 1.9 TDI Businessline niet voorzien was van een sportonderstel, is de afstemming stevig. Ik zou een sportonderstel, dat verkrijgbaar is op de “Sport” versie dus ook afraden voor diegenen die waarde hechten aan comfort. De auto wordt dan oncomfortabel. De dieselmotor laat zich boven de 3000 toeren goed horen in het interieur, maar daaronder is het niet storend, en dat is het toerengebied waar je in de praktijk het meeste rijdt. Het bandengeluid is echter wel duidelijk aanwezig. Echt stil is de Leon daarom niet te noemen. Concerngenoten Golf en met name de Audi A3 met dezelfde motor hebben de isolatie beter voor elkaar, maar zijn ook duurder.

Conclusie
De Seat Leon is een mooie, lekker sturende auto, die met de 1.9 TDI-motor goed is voor veel zorgeloze kilometers. Helaas weet de auto je op deze vele kilometers niet te verwennen met een aangename binnenkant.

Pluspunten:
Mooi design exterieur
Lekker weggedrag
Goede zitpositie
Bewezen techniek

Minpunten:
Matig geisoleerd
Harde plastics interieur
Niet superzuinig
Klein onverlicht dashboardkastje


Geteste auto:
Seat Leon 1.9 tdi Businessline
Nieuwprijs: €27.090

Specificaties volgens Seat

  • Motor: 1.9 4-cilinder turbodieselmotor (pompverstuiver)
  • Vermogen: 105pk
  • Topsnelheid: 185km/h
  • 0-100: 11,3 seconden
  • Gemiddeld verbruik: 1 op 19,2
  • Gewicht: 1265kg
  • Motorrijtuigenbelasting: €332 per kwartaal (Zuid Holland, 2011)