Nu de hele wereld een SUV-achtige schijnt te willen rijden, en de fabrikanten over elkaar heen duikelen om hun nieuwste crossover te lanceren, is het verfrissend om te zien dat er ook nieuwe auto’s op de markt komen die “normaal” op hun wielen staan. Neem nou de Volkswagen Arteon: geheel volgens die andere trend, namelijk vierdeurs coupés.

Premie-um

Volkswagen heeft de opvolger van de Passat CC een nieuw design en een andere naam gegeven, duidelijk om hem boven de Passat te kunnen positioneren, al heeft het model de Passat als basis. De Arteon schuift op richting “premium”, waar ook de BMW 4-serie te vinden is. Daar zijn de marges beter, maar VAG heeft natuurlijk concurrentie uit eigen huis in de vorm van de Audi A5 Sportback. Hij zal dus wel aantrekkelijker geprijsd moeten zijn dan zijn halfbroer, maar wordt aanvankelijk alleen met de krachtigste motoren geleverd met bijbehorend prijskaartje (vanaf 58.000 euro). Daarna komt hij ook met de 1.5 TSI met 150 pk (vanaf 40.000 euro?) en de reguliere 2.0 TDI-diesels.

Fastback

De Arteon is langer (langere wielbasis), breder en lager dan de Passat, maar is dankzij zijn aflopende daklijn achterin qua hoofdruimte niet echt geschikt voor lange mensen. Qua bagageruimte is de vierdeurs coupé echter behoorlijk praktisch. In tegenstelling tot zijn voorganger beschikt de Arteon nu namelijk over een vijfde deur, wat het feitelijk een hatchback maakt (Volkswagen noemt het een fastback). De grote klep zorgt voor een flinke laadopening, die toegang verleent tot 563 liter bagageruimte, wat uitgebreid kan worden naar door de achterbank neer te klappen.

Rij-impressie Arteon 2.0 TSI 280 pk 4Motion R

Mat Watson van Carwow reed (natuurlijk) als een van de eersten met de nieuwe Arteon, een full-option geel exemplaar met R-line uitmonstering en 20 inch wielen. Leuk om te zien dat hij een van de veiligheidssystemen echt test, tot ergernis van zijn medeweggebruikers. Mat vindt de Arteon (net als ik) een mooie auto, maar twijfelt of het in deze klasse een succes gaat worden (net als ik, want BMW 4-serie en Audi A5 Sportback ;).