Als je wel eens met een onbekende auto (bijv. een huurauto) hebt getankt heb je je waarschijnlijk ook wel eens afgevraagd aan welke kant de tankdop eigenlijk zit? Links of rechts? Je kunt even uitstappen om te kijken, maar dat is ook weer zo onhandig als je net een vrije pomp moet kiezen bij het pompstation.
Daarom een paar simpele tips, die het je makkelijker maken om van binnenuit de auto te bepalen aan welke kant van de auto je moet tanken. En dan hoef je niet moeilijk te doen met de slang, zoals alle bestuurders op de foto boven dit artikel.
Tip 1: Pijltje
Dit is wel de meest handige aanwijzing. Veel auto’s zijn uitgerust met een klein pijltje naast de brandstofmeter. Deze wijst naar de kant van de tankdop. Handig toch?
Tip 2: Westers vs. Aziatisch
Mocht er nou geen pijltje bij de brandstofmeter staan, dan is er nog een ezelsbruggetje. Van oudsher staan de tankautomaten vaak aan de rechterkant van de weg voor rechtsrijdende landen. Europese en Amerikaanse merken hebben dan ook meestal de tankklep aan de rechterkant zitten. Aziatische merken, zoals Honda, Nissan, Mazda en Toyota (Japans) of Kia en Hyundai (Koreaans) en Engelse (Aston Martin) hebben de tankdop veelal aan de linkerkant zitten, omdat men in die landen links rijdt, en dus in principe links van de weg gaat tanken. Deze tip is helaas niet 100% waterdicht (kijk maar naar de Duitse Mercedes B-klasse, die net als de A-klasse de tankdop links heeft zitten), maar gaat wel vaak op.
Tip 3: In spiegel kijken
Mocht er nou geen pijltje zijn, dan kun je bij moderne auto’s vaak ook even het tankklepje van binnenuit openen, en dan even in de spiegels kijken of je het geopende klepje ziet. Het hoeft geen succes te zijn, want soms is de auto zo gevormd dat je het geopende tankklepje niet ziet vanaf de bestuurdersplek, maar het is het proberen waard.
Dat pijltje bij de brandstofmeter zal de meeste automobilisten inmiddels wel bekend zijn. Maar waarom de tankdop links of rechts zit, laat zich niet zo makkelijk verklaren met het land waar de auto geproduceerd is. Alle generaties Ford Fiesta vanaf 1976 hebben de tankdop bijvoorbeeld links, terwijl alle generaties Ford Escort/Focus vanaf 1968 de tankdop rechts hebben. Beide modellen zijn geproduceerd en verkocht in zowel Engeland als op het vasteland van Europa. Heeft iemand hier een verklaring voor?
Niet echt dus 😉 Interessante vraag, maar heb er geen antwoord op. Zal wel passen in het ontwerp van de auto vrees ik.