Je ziet ze veel want het is een van de goedkoopste manieren van autorijden: de “citybug”, oftewel het trio Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 107 (tegenwoordig 108). Het trio is een succes; er zijn er in 9 jaar 250.000 van gebouwd. We hebben het hier specifiek over de C1, maar het had net zo goed over de andere 2 kunnen gaan.
Betrouwbare Toyota-techniek
Ze komen allemaal uit dezelfde fabriek in het Tsjechische Kolin maar ze smoelen alle drie net een beetje anders. De C1 heeft daardoor zijn eigen gezicht, een gezicht dat een facelift heeft gehad in 2009 en 2012. Sinds 2014 is er een geheel nieuw model, de tweede generatie (zie onderste video). De 1.0 benzinemotor is de meest gekozen motor, een driecilinder van Toyota. Het blokje levert 68 pk, is betrouwbaar en zuinig en verbruikt alleen bij hoge kilometerstand olie. Om het omslagpunt van de andere motor, een diesel, te halen moet je naar de maan en terug. Daarbij komt dat er geen roetfilter op zit en dus mag je stadscentra er niet mee in. Geen optie dus.
Naast de handgeschakelde 5-bak was er ook een gerobotiseerde handbak, maar die laatste kun je beter laten staan. Toyota had oorspronkelijk 3 jaar fabrieksgarantie en de Fransen maar 2. Vreemd, aangezien het praktisch dezelfde auto’s zijn.
Problemen
Ik heb wel eens een medewerker van een van de twee Franse merken horen zeggen dat hun Toyota-kloon het meest probleemloze model uit hun gamma is. En dat is natuurlijk een goed teken als je twijfelt over welk merk te kiezen. Er zit niet veel op, dus er kan ook niet veel stuk gaan. Toch zijn de karretjes niet vrij van problemen, net zoals zoveel automodellen als er wat meer kilometers op de teller staan. De mogelijke issues:
- Koppeling relatief snel versleten bij 100.000 – 150.000 km door veel stadsverkeer
- Weinig roestbescherming, dus kans op roest is groot.
- Vocht in de auto: lekkage bij het 3e remlicht zorgt voor vochtklachten in de auto.
- Uitlaatbeugel achterdemper zwak punt
- Remleidingen corroderen, pitcorosie
- Wiellagers zijn hoorbaar door overmatige slijtage
Tip: bespaar niet door een auto te kiezen zonder airco, want dat is slecht voor je inruilwaarde. De afschrijving van deze auto’s is vrij laag, door de relatief hoge restwaarde.
Occasionadvies Citroen C1 door Autoblog.nl
Wat is tegenwoordig een blogpost zonder video? Casper Heij van Autoblog.nl reed met een gebruikte C1 en vertelt je waar je op moet letten bij de aanschaf van een gebruikte C1.
Occasionadvies Citroen C1 door Autoweek
Autoweek’s occasion-orakel Nic de Boer reed ook met een tweedehands C1. Zijn bevindingen zie je in onderstaande video.
[Update] Occasionadvies Citroen C1 (2014 – 2021)
Bart Oostvogels van Autoblog maakte deze video over de gefacelifte versie van de Citroën C1, die ik je natuurlijk niet wil onthouden.
Ik overweeg een gebruikte Citroën C1 voor mijn vrouw te kopen. Grappig dat de Citroën C1 qua techniek erg lijkt op de Toyota Aygo. De filmpjes zijn verder erg behulpzaam. Dank hiervoor!
Goedemiddag,
Kan het kloppen dat de km teller ( digitaal ) tot 300.000 km gaat ? Volgens mij telt mijn km nu AF …. DEC 2022 km stand 3209 …
27 jan 2023 2158 …
Klinkt mij zeer vreemd in de oren. Je zou het eens bij een Citroën-garage kunnen vragen.
Goedemiddag. Ik twijfel tussen een occasion Toyota Aygo, Citroen C1 of Peugeot 108 vanaf bouwjaar 2013. Ik heb geen verstand van techniek en heb dus een zeer betrouwbare stadsauto nodig. Eens per jaar een beurt zou voldoend moeten zijn. Ik ben geadviseerd naar een “japanner” op zoek te gaan, dus aanvankelijk ging mijn voorkeur uit naar de Aygo. Nu begrijp ik dat deze drie modellen uit dezelfde fabriek komen, technisch identiek en even betrouwbaar zijn. Klopt dit? Graag een reactie en alle tips zijn welkom, bijvoorbeeld waar ik op moet letten bij aankoop. Alvast bedankt!
Heb je bovenstaande tekst en video’s bekeken? Ze zijn technisch gelijk inderdaad, dus het maakt niet veel uit welk je pakt. Let op de goed werkende airco en evt. slippende koppeling (dure reparaties).