Je ziet ze veel want het is een van de goedkoopste manieren van autorijden: de “citybug”, oftewel het trio Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 107. Het trio is een succes; er zijn er in 9 jaar 250.000 van gebouwd. We hebben het hier specifiek over de C1, maar het had net zo goed over de andere 2 kunnen gaan.

Betrouwbare Toyota-techniek

Ze komen allemaal uit dezelfde fabriek in het Tsjechische Kolin maar ze smoelen alle drie net een beetje anders. De C1 heeft daardoor zijn eigen gezicht, een gezicht dat een facelift heeft gehad in 2009 en 2012. Sinds 2014 is er een geheel nieuw model, de tweede generatie. De 1.0 benzinemotor is de meest gekozen motor, een driecilinder van Toyota. Het blokje levert 68 pk, is betrouwbaar en zuinig en verbruikt alleen bij hoge kilometerstand olie. Om het omslagpunt van de andere motor, een diesel, te halen moet je naar de maan en terug. Daarbij komt dat er geen roetfilter op zit en dus mag je stadscentra er niet mee in. Geen optie dus.

Naast de handgeschakelde 5-bak was er ook een gerobotiseerde handbak, maar die laatste kun je beter laten staan. Toyota had oorspronkelijk 3 jaar fabrieksgarantie en de Fransen maar 2. Vreemd, aangezien het praktisch dezelfde auto’s zijn.

Citroen C1 interieur

Interieur Citroen C1

Problemen

Ik heb wel eens een medewerker van een van de twee Franse merken horen zeggen dat hun Toyota-kloon het meest probleemloze model uit hun gamma is. En dat is natuurlijk een goed teken als je twijfelt over welk merk te kiezen. Toch zijn de karretjes niet vrij van problemen, zoals zoveel automodellen als er wat meer kilometers op de teller staan. De mogelijke issues:

  • Koppeling relatief snel versleten bij 100.000 – 150.000 km door veel stadsverkeer
  • Weinig roestbescherming, dus kans op roest is groot.
  • Vocht in de auto: lekkage bij het 3e remlicht zorgt voor vochtklachten in de auto.
  • Uitlaatbeugel achterdemper zwak punt
  • Remleidingen corroderen, pitcorosie
  • Wiellagers zijn hoorbaar door overmatige slijtage

Tip: bespaar niet door een auto te kiezen zonder airco, want dat is slecht voor je inruilwaarde. De afschrijving van deze auto’s is vrij laag, door de relatief hoge restwaarde.

Occasionadvies Citroen C1 door Autoblog.nl

Wat is tegenwoordig een blogpost zonder video? Casper Heij van Autoblog.nl reed met een gebruikte C1 en vertelt je waar je op moet letten bij de aanschaf van een gebruikte C1.

Occasionadvies Citroen C1 door Autoweek

Autoweek’s occasion-orakel Nic de Boer reed ook met een tweedehands C1. Zijn bevindingen zie je in onderstaande video.