AutoAuto

Het lijkt erop dat nieuwe auto’s vandaag de dag voornamelijk zijn weggelegd voor leaserijders en senioren met een goed gevulde portemonnee. Maar ook in die laatste categorie zijn er volop mensen die liever een auto kopen waarvan iemand anders de eerste afschrijving voor zijn rekening heeft genomen. Tel daarbij de populariteit van de compacte crossover en dan denk ik dat deze test van gebruikte compacte crossovers/suv’s uit het B-segment van Autoweek een hele interessante is voor velen.

7 occasions

De modellen in deze test werden in nieuwstaat al getest door ANWB in dit artikel, en Autoweek verzamelde nu 7 gebruikte exemplaren van minimaal 4 jaar oud uit deze niet zo spannende maar wel gewilde autocategorie. In deze categorie shopt men volgens Gaspedaal meestal naar een benzinegestookt exemplaar met automaat en een trekhaak (bijv. voor de fietsendrager). Door de hoge instap moet je wel wat concessies doen t.a.v. rijgedrag en brandstofgebruik ten opzicht van hun hatchback-broertjes, waar ze vaak van af zijn geleid. Qua ruimte is het prima.

Renault Captur – 2019 – 100.000 km – €13.795

De Renault Captur is de meestgezochte tweedehands B-segment SUV. Het merk is min of meer de uitvinder van het segment, en de Captur is een hele praktische auto. De 0.9-motoren doen het goed, de 1.2 motoren kunnen olie verbruiken, dus dat betekent regelmatig oliepeil controleren.

Seat Arona 1.0 TSI – 2019 – 93.000 km – €17.850

Automaat, dus wat duurder. De 1.0 TSI is een fijne motor, wat ik kan beamen want ik reed hem al eens uitgebreid in een Volkswagen Golf.

Peugeot 2008 1.2 PureTech – 141.000 km – €15.995

Populaire auto, maar de 1.2 Purepech-motor vereist aandacht vanwege de “natte” distributieriem. Daar is het noodzaak dat men zich strikt houdt aan de vervangingstermijn van de riem en gebruik maakt van de door Peugeot voorgeschreven motorolie. Wel een fijne motor, ik reed hem in een Peugeot 308. Maar dus wel even inlezen op de issues met deze motor, het internet staat er vol mee. En er was een terugroepactie (komt bij praktisch elk model voor overigens) voor 2017/2018 modellen voor de rembekrachtiging. Deze terugroepactie moet dus uitgevoerd zijn.

Opel Crossland X – 2018 – 38.000 km – €17.450

Nuchtere suv, goede allrounder en fijner dan de Mokka volgens de redacteuren van Autoweek.

Dacia Duster – 2018 – 81.000 km – €14.950

Veel voor weinig, veel ruimer dan de anderen. Het interieur oogt wel goedkoop (en dat is toch waar je zelf de hele tijd naar zit te kijken als je er in rijdt ;-).

Hyundai Kona 1.0 T – 2018 – 145.000 km – €14.690

De Zuid-Koreanen doen het goed en zijn technisch betrouwbaar. Voor de elektrische versie geldt dat er een terugroepactie was in 2021, vanwege brandgevaarlijkheid van het accupakket. Dus die moet terug zijn geweest.

Mazda CX-3 2.0 – 2018 – 99.000 km – €16.950

Over de Mazda CX-3 wordt helaas weinig over gezegd in de video. De motor is een turboloze 2-liter, wat voor mijn gevoel een motortype is wat op de lange duur betrouwbaarder is dan de geblazen minimotortjes bij de concurrentie.

Wat we nog missen in deze video is de Kia Stonic en Nissan Juke.