Stel je voor: je rijdt rond in je droomauto en op je kenteken staat niet zomaar een willekeurige combinatie van letters en cijfers, maar iets dat echt bij jou past. In veel landen, zoals het Verenigd Koninkrijk en België, is dit al mogelijk. Maar hoe zit het met Nederland? De overheid heeft onderzoek laten doen naar de haalbaarheid van gepersonaliseerde kentekens. De conclusie? Het klinkt leuk, maar het is duur, complex en levert nauwelijks voordelen op.
Drie varianten onderzocht
Het onderzoek, uitgevoerd door Significant Groep en de RDW, keek naar drie mogelijke systemen:
1.Voertuiggebonden gepersonaliseerd kenteken
- De eerste eigenaar van een auto mag het kenteken zelf kiezen.
- Bij verkoop blijft het kenteken aan de auto gekoppeld.
2. Schaduwkenteken
- Een gepersonaliseerd kenteken dat tijdelijk het officiële kenteken kan vervangen.
- Dit kenteken blijft eigendom van de persoon en kan worden verwijderd of overgezet.
3. Volledig persoonsgebonden kenteken
- Het kenteken is gekoppeld aan de persoon, niet de auto.
- Bij aanschaf van een nieuwe auto neemt de eigenaar zijn kenteken mee.
- Dit systeem lijkt op dat van België.
Waarom het (veel) geld kost
Een van de grootste problemen is de impact op bestaande systemen. In Nederland is het kenteken dé sleutel tot tal van databases. Denk aan belastinginning, handhaving, verzekeringen en parkeerbeheer. Alle systemen zouden moeten worden aangepast, met een kostenplaatje van tientallen tot honderden miljoenen euro’s.
- Belastingdienst: aanpassingen kunnen meer dan €100 miljoen kosten bij een persoonsgebonden kenteken.
- RDW: minimaal €6 miljoen bij een voertuiggebonden systeem, oplopend tot €40 miljoen bij een persoonsgebonden kenteken.
- Verzekeraars: kosten kunnen oplopen tot €100 miljoen of meer.
Daarbij komen nog de jaarlijkse kosten om het systeem draaiende te houden, wat kan oplopen tot tientallen miljoenen euro’s.
Weinig extra inkomsten
Een belangrijke vraag was of gepersonaliseerde kentekens extra inkomsten konden opleveren. In België betaalt men een vaste prijs van €1000,- per kenteken, terwijl het VK een veilingsysteem heeft waarbij de prijzen flink kunnen oplopen. De geschatte opbrengst voor Nederland ligt tussen de €7,5 en €69,7 miljoen per jaar, afhankelijk van het gekozen systeem.
Het probleem? De RDW mag volgens de wet alleen kostendekkende tarieven rekenen. Dat betekent dat er geen grote winsten gemaakt kunnen worden om bijvoorbeeld andere kosten voor automobilisten te verlagen.
Fraudegevoelig en moeilijk te controleren
Naast de financiële aspecten zijn er ook praktische bezwaren. Het Nederlandse kentekensysteem werkt goed en is relatief fraude-ongevoelig. Gepersonaliseerde kentekens kunnen leiden tot problemen met automatische nummerplaatherkenning (ANPR), omdat mensen creatieve combinaties kunnen kiezen die moeilijk leesbaar zijn voor camera’s.
Daarnaast is het in België gebleken dat bepaalde combinaties ongewenst kunnen zijn, zoals discriminerende of politiek beladen teksten. Dit zou extra regelgeving en controle vereisen.
Wat betekent dit voor de Nederlandse automobilist?
De kans dat gepersonaliseerde kentekens worden ingevoerd, is op basis van dit onderzoek heel klein. De kosten wegen simpelweg niet op tegen de voordelen. Het systeem aanpassen zou voor iedereen duurder uitpakken, terwijl slechts een klein percentage van de automobilisten daadwerkelijk geïnteresseerd is in een gepersonaliseerd kenteken.
Voor nu blijft het dus bij de bekende Nederlandse kentekens met vaste letter- en cijfercombinaties. Maar wie weet, misschien komt het ooit alsnog op de politieke agenda. Wat zou jij van een gepersonaliseerd kenteken vinden? Laat het weten in de reacties!