We gaan er nóg meer van zien: de kleine SUV. Maar de huidige leider in dat segment , de Renault Captur, krijgt serieuze concurrentie van Mazda in de vorm van de CX-3.

En wat is het een goed ogend karretje geworden! Hier wil je best in gezien worden (ook als je geen 50+ bent), en dat kan ik van de Renault Captur en Peugeot 2008 niet zeggen helaas. Gewoon een vlot design dus, vooral met een stel fikse velgen er onder zoals op de foto.

Nummertje hoger

De Japanners halen met de CX3 overigens hetzelfde trucje uit als Citroën met de Cactus; ze labelen hem een nummertje hoger dan de auto waarop hij is gebaseerd. De CX-3 is immers gebaseerd op het platform van de Mazda 2, net als de Cactus gebaseerd is op de C3.

Wat ook een nummertje, of beter gezegd een paar nummertje hoger uitvalt is de motorinhoud. Je kende het wellicht al: het principe van downsizing doet Mazda niet aan; geen 1.2 met turbo dus maar gewoon een 2-liter motor met hoge compressie in het vooronder. “Rightsizing” noemen ze dat bij Mazda. Over deze keuze kun je twisten, maar bij testen blijkt regelmatig dat deze Skyactiv-motoren van de Japanse autofabrikant in de praktijk zuinig zijn, waar de concurrenten het veelal in theorie zijn.

Testvideo’s

Diverse autojournalisten reden met de nieuwe Japanse telg tijdens de perspresentatie in Spanje, en zijn eigenlijk allemaal enthousiast. Vanaf begin juni is hij verkrijgbaar vanaf 20.990 euro. De versie die je wilt is de CX-3 SKYACTIV-G 120 2WD GT-M, en deze is wel wat duurder, nl. €27.490.

AutoWeek

Frank Jacobs van AutoWeek reed met de CX-3. Bekijk deze video hieronder.

Autovisie

Test Mazda CX-3 AutovisieWerner Budding van Autovisie steekt zijn mening ook niet onder autostoelen, maar de video is alleen op de site van De Telegraaf te bekijken. (foto: Autovisie)