AutoAuto

De Ford Fiesta wordt alom geprezen om zijn fijne rijgedrag. Toevallig kon Carblogger.nl een aantal dagen beschikken over een recent exemplaar als leenauto, dus tijd om deze B-segmenter aan de tand te voelen.

Exterieur

In tegenstelling tot zijn grotere broer de Ford Focus vond ik generatie 7 (Mk8 in het VK) van de Fiesta direct een leuk ogende auto. De B-segmenter is weliswaar gegroeid ten opzichte van zijn voorganger, maar het is allemaal in verhouding.

Achterzijde Ford Fiesta 1.1 Trend (2018)

Achterzijde Ford Fiesta

De gereden Trend-uitvoering is het instapniveau en dat betekent een basisuitrusting. Zo moet de auto lichtmetalen velgen ontberen. Wieldoppen dus, op 16 inch stalen velgen die de wielkasten wel prima vullen. Leuk zijn de ledjes onder in de spiegels, die de straat verlichten als je aan komt en de LED-kentekenverlichting geeft de auto een chique uitstraling. Jammer alleen dat de spiegels zelf vrij klein zijn, wat in combinatie met schuin oplopende C-stijl het zicht rondom beperkt. De auto is overigens grofweg 40 kilo zwaarder geworden dan het oude model.

Interieur

Dashboard Ford Fiesta 1.1 2018

Dashboard

Als je achter het stuur kruipt zie je een herkenbaar Ford-dashboard en het ziet er netjes uit qua materiaalgebruik. De deurgrepen en wat andere zaken zijn helaas van goedkoper plastic, dat is jammer. De stoelen zijn compact en zitten op zich prima, maar bieden vrij weinig zijdelingse steun (zie verderop). Wil je meer steun, probeer dan de Titanium of ST-line, die hebben sportstoelen.

Essentiële zaken als airco en cruise-control zijn aanwezig op deze Trend-uitvoering. Het grote navigatiescherm moet je wel missen, maar je smartphone kan makkelijk in de houder geklikt worden, en dan heb je toch volwaardige navigatie. Geinig is de Lane-Keeping assist die je door middel van een trilling of zelfs bijsturen laat weten dat je tegen de belijning aan zit. Ik heb het echter snel uit gezet, want de assistent stuurde tegen toen ik wilde voorsorteren bij een stoplicht, en dat is het laatste wat ik wil als bestuurder!

Hoewel je voorin lekker zit, is de toename van de ruimte helaas niet ten goede gekomen aan de achterbank, waar ik met mijn 1m84 niet echt lekker “achter mezelf” kan zitten. Daar verliest de Fiesta het van concurrenten als de nieuwe Volkswagen Polo, Seat Ibiza en concerngenoten. Die zijn duidelijk ruimer op de achterbank en daarachter. De bagageruimte is namelijk ook nauwelijks gegroeid met 303-984 liter vs. 295-979 voor het voorgaande model. Het is echter voldoende voor als je met z’n tweeën bent.

Rijden maar!

Het comfort van de Fiesta is goed: motor- én bandengeluid zijn goed gedempt. Dat is iets wat Ford verbeterd heeft ten opzichte van de vorige Fiesta, wat erg fijn is als je langere afstanden rijdt. Kleine oneffenheden zijn wel voelbaar, maar grotere obstakels als drempels worden mooi genomen. Ik zou zelf overigens geen grotere velgen kiezen, anders wordt de auto stoterig.

De Fiesta rijdt lekker makkelijk, hij schakelt soepeltjes en het stuur reageert behoorlijk direct rond de middenstand. Bij sportief bochtenwerk rijden is dat fijn, maar op de snelweg wat minder. Het geeft minder rust achter het stuur dan gewenst, maar het is niet storend. Over sportief bochtenwerk gesproken: ik gleed letterlijk van de stoel af toen ik met een flink tempo door een snelwegbocht reed. En nee ik ben geen kandidaat voor het programma Obese…

AutoAuto

Maar dan gaan we het even hebben over het motortje… Als je uit een auto met turbomotor (en dat hoeft echt geen Ferrari te zijn) in deze Fiesta met atmosferische 1.1 benzinemotor zonder ondersteuning van een turbo (of elektromotor) stapt, dan is het net alsof er niets gebeurt als je het gas intrapt. Je moet echt toeren maken om de gang er in te krijgen en te houden. De door de fabrikant opgegeven 0-100-tijd van 14 seconden en een top van 170 km/h bevestigen mijn indruk dat het allemaal niet echt rap gaat. Ok, er zijn vast kopers die er genoegen mee nemen, maar ik wens persoonlijk wat trekkracht onderin de toeren. Er is zelfs nog een 70 pk-motorisering ónder deze 85 pk-uitvoering, die zou ik echt helemaal links laten liggen.

De motor draait bij 120 km/h net geen 3500 toeren, wat aan de hoge kant is, wat vooral te wijten is aan het feit dat de versnellingsbak slechts 5 verzetten telt. Het verbruik lag met mijn rijstijl volgens de boordcomputer rond de 5,9 liter per 100 km, oftewel 1 op 17. Volgens de diverse verbruikssites ligt het praktijkgemiddelde echter op 6,6 liter per 100 km, dus 1 op 15. Een flink verschil, wat kan liggen aan de afwijking van de boordcomputer en de lange snelwegstukken die ik met de auto gereden heb. 1 op 16 lijkt me prima te halen.

Concluderend

Na enkele dagen met de Fiesta doorgebracht te hebben, kan ik concluderen dat ik het een volwassen auto vind, die genoeg comfort biedt. Ik vind de auto wel iets te zenuwachtig sturen op de snelweg, maar dat is denk ik ook een kwestie van smaak. Ik zou echter even doorsparen voor de 1.0 Ecoboost met 100 pk en 170 Nm (Titanium of ST Line), vooral als je je vaak op de snelweg bevindt en iets meer power wenst. Die kost weliswaar 2.550 euro meer dan deze 1.1 Trend, maar geeft meer rijplezier én je krijgt een luxere uitrusting. Je kunt de auto natuurlijk ook private leasen, en voor de Ecoboost ben je dan een paar tientjes per maand meer kwijt.

Foto’s

Specificaties gereden auto

Merk/model Ford Fiesta 1.1 85pk Trend
Vermogen 85 pk bij 6300 tpm
Trekkracht 110 Nm bij 3500 tpm
Acceleratie 0 – 100 km/h 14 seconden
Topsnelheid 170 km/h
Schatting praktijkverbruik 1 op 16
Inhoud brandstoftank 42 liter
Vanafprijs €17.745
Massa leeg 1035 kg
Wegenbelasting €95 – €106 p/kwartaal
Private lease (Ford) vanaf €249 p/m bij 60mnd en 10.000 km p/j