AutoAuto

Race Planet heeft recent drie nieuwe Ferrari 488 GTB’s aangeschaft, en Carblogger.nl mocht op uitnodiging van Bridgestone ze uit komen proberen. Daar zeggen we geen nee tegen natuurlijk!

Microklimaat

In Zandvoort heerst een soort microklimaat volgens Michael Bleekemolen, coureur en eigenaar van Race Planet, “de zon schijnt er vaker dan in de rest van het land”. We geloven hem direct als op deze lentedag de zonnestralen het asfalt van Circuit Zandvoort opwarmen. Vanuit de ruimte van Race Planet boven de pits hebben we goed zicht op de prachtige Italiaanse bolides die op ons staan te wachten. We spotten een aantal Lamborghini’s Huracán en de Ferrari’s 488 GTB worden vergezeld door een F430, het uitloopmodel van Race Planet. Wat een uitzicht.

De Ferrari’s en Lamborghini’s van Race Planet staan voor ons klaar in de pits op Zandvoort

De Ferrari’s en Lamborghini’s van Race Planet staan voor ons klaar in de pits op Zandvoort

We krijgen een introductie van Michael Bleekemolen en zijn zoon Jeroen Bleekemolen, en worden in groepjes ingedeeld. Het gezelschap bestaat uit o.a. mensen van Formule1.nl, Autovisie etc. dus genoeg autoliefhebbers om ons heen.

Populairder door Max

Race Planet ontvangt jaarlijks vele enthousiastelingen die willen rijden met de bolides, en dat aantal is sinds de crisis én de overwinning van Max Verstappen op Barcelona alleen maar gestegen naar inmiddels zo’n 13.000 per jaar. En dat met slechts 50 dagen per jaar dat ze actief zijn. De kartbanen zijn het hele jaar open en draaien  uitstekend, en zo zie je dat het succes van één topcoureur in de Formule 1 brede invloed heeft op de hele autosport.

Verrassing!

Formule-RP1-wagens Race Planet Zandvoort

Ons speelgoed van vanmiddag

Omdat niet iedereen tegelijk in de beschikbare Ferrari’s en Lamborghini’s kon stappen, waren er ook andere opties, wat een prettige verrassing was. Om te beginnen mochten we meerijden met een driftauto. Zeer indrukwekkend hoe hard de coureur de Mustang zo dwars mogelijk de bochten van het circuit laat verorberen, maar niet helemaal ons ding.

Daarna rijden met de Formule-auto’s, dat ligt meer in ons straatje! De Renault-motor achterin de Formule RP1 levert 140 pk en dat lijkt niet veel, maar vergeet niet dat de auto’s slechts 495 kilo wegen. Die gaan dus als de brandweer (0 – 100 in 4 seconden) en de beleving is geweldig omdat je zo laag bij het asfalt zit (of beter gezegd: ligt). Schakelen gaat met een sequentiële bak, dus de pook naar achteren klikken is opschakelen en naar voren is terugschakelen. Zonder meer een hele belevenis, autorijden op zijn puurst én een vinkje op de bucket list.

Cockpit Formule-auto RP1 Race Planet

Zicht vanuit de RP1-cockpit

Als extraatje mocht ondergetekende meerijden met Michael in hun nieuwe zelfgebouwde tweezitter, een primeur! Bleekemolen sr. is inmiddels bijna 70, maar racet nog steeds, momenteel in de NASCAR Whelen Euro Series met zijn zoon Sebastiaan. Hij had het tempo er direct goed op liggen. Erg leuk om mee te maken.

Tweezitter Race Planet

“Your name” achterin de tweezitter van Race Planet met Michael Bleekemolen achter het stuur

Ferrari en Lamborghini

Dan het element waar we eigenlijk voor kwamen: rijden met de nieuwe Ferrari 488 GTB… Of nee, toch eerst in de Lamborghini Huracán, en na een paar ronden ruilen. Ok dan, als het moet…

De 580 pk-sterke atmosferische V10 in de Lamborghini klinkt magistraal, easy de beste soundtrack van de dag. Om de peperdure auto’s (en de deelnemers) heel te houden rijdt er een coureur in de Ferrari F430 voorop. De veiligheidssystemen zijn bovendien niet uit te zetten en er hoeft niet geschakeld te worden. Zo kan iedereen met een rijbewijs met een supercar zonder bijrijder het circuit rond, en dat is echt uniek in Nederland en daarbuiten.

Ferrari 488 GTB Race Planet Zandvoort

Een van de 3 nieuwe Ferrari’s 488 GTB van Race Planet

In de Ferrari bleek ik zelf terug te kunnen schakelen met de flippers, wat werd beloond met een lekkere dot tussengas en de typische Ferrari-huil. Heerlijk. Als je uit de Formule-auto in deze supercars stapt valt direct op hoeveel ze bewegen bij remmen en sturen. Nooit gedacht dat ik dat ooit nog eens zou zeggen. De indrukken van zowel de Huracán als de 488 zijn overweldigend. Het motorgeluid achter je is geweldig en het vermogen indrukwekkend als je vrij baan hebt. Het regelmatig knipperende tractiecontrolelampje van de 670 pk sterke bolide gaf me wel de indruk dat ik zónder waarschijnlijk een aantal maal andersom had gestaan.

Als je denkt dat het met alle hulpmiddelen aan niet hard gaat, dan vergis je je. Met een lekker tempo reden we door de snelle Arie Luyendijk-bocht om volgas het rechte stuk op te knallen. Dan ga je met 220 op de teller weer flink in de remmen voor de Tarzanbocht. Laatste ronde? Jammer, maar wel veel vinkjes op de bucketlist gezet vandaag.

Bandenslijtage

Je kunt je voorstellen dat er heel wat banden worden versleten door alle deelnemers, want het materiaal wordt niet bepaald ontzien. Race Planet heeft een deal met bandenproducent Bridgestone, wat geen overbodige luxe is om de kosten in de hand te houden. Stefaan Moonen van Bridgestone vertelde me dat er 1000 banden per jaar doorheen gaan, en dat zijn geen goedkope bandjes met de maten 245/35 R20 voor en 305/30 R20 achter (Ferrari 488 GTB). Om de slijtage te beperken en veiligheid te maximaliseren, wordt naast de olie ook de bandenspanning van de auto’s elke keer gecontroleerd voordat ze het circuit op gaan.

De auto's van Race Planet rollen op Bridgestones

De auto’s van Race Planet rollen op Bridgestones