Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Het trio hyperhybrides is compleet: na de Ferrari LaFerrari en McLaren P1 heeft Porsche vandaag de specs vrijgegeven van hun interpretatie van de moderne supersportwagen: de nieuwe Porsche 918 Spyder. De nieuwe super-Porsche bevindt zich momenteel nog wel in de laatste ontwikkelfase, maar Porsche kiest vast voor de publiciteit. Kun je vast gaan sparen zullen we maar zeggen…

Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Hyperhybride

De 4,6-liter V8-middenmotor van de Porsche 918 Spyder stamt af van de RS Spyder Le Mans racer, en levert een vermogen van 447 kW/608 pk (bij 8.600 tpm). De toerenbegrenzer komt er pas in bij 9150 tpm. De V8 is gekoppeld aan de zeventraps PDK-transmissie (die ondersteboven gemonteerd is voor een lager zwaartepunt) en werkt samen met twee elektromotoren: één voor de vooras (127 pk) en één voor de achteras (155 pk). De 918 Spyder is dus een vierwielaangedreven plug-in hybride. Het systeemvermogen bedraagt 657 kW/887 pk en het totale koppel meer dan 800 Nm (tussen 800-5.000 tpm!).

Er zijn vijf rijmodi mogelijk: van de E-power modus waarbij de nadruk op elektrische aandrijving ligt via Hybrid, Sport Hybrid en Race Hybrid tot de ‘Hot Lap’-modus waarbij het volledige vermogen van alle motoren wordt ingezet voor maximale prestaties. De topsnelheid van de 918 Spyder bedraagt meer dan 340 km/u. De sprint van 0-100 km/h duurt 2,8 s, van 0-200 km/u 7,9 s en van 0-300 km/u 23,0 s. Dat is wel langzamer dan de Ferrari en McLaren, maar ik kan niet wachten om ze face to face te zien op een snelle testbaan (Top Gear?).

De 918 kan volledig elektrisch (in E-modus dus) in nog geen 7 seconden van 0-100 sprinten . De topsnelheid bedraagt dan 150 km/u. Het gemiddelde verbruik volgens NEDC (New European Driving Cycle) komt uit op slechts 3,3 l/100. Dit komt overeen met een gemiddelde CO2-uitstoot van 79 g/km. Dat betekent 14% bijtelling als je een fatsoenlijk leasebudget hebt… eat your heart out Toyota Auris Hybrid! Ik vrees dat ie ‘ietsje’ minder zuinig is als je volle patat in minder dan 7m14s de Nordschleife afraffelt, maar dat terzijde…

Bochtenridder

De complete dragende structuur (je kunt de auto feitelijk zonder body rijden) van de 918 Spyder is gemaakt van het lichte CFRP (carbonfiber reinforced polymer – met koolstofvezel versterkte kunststof). Ook de motor maakt volop gebruik van lichtgewicht materialen waaronder titanium. Mede daardoor bedraagt het totaalgewicht circa 1.640 kg, wat niet heel erg licht is, en zwaarder dan de McLaren en de Ferrari. Het zwaartepunt ligt echter ter hoogte van de wielassen en de gewichtsverdeling is ideaal: 43% vóór en 57% achter.

De 918 Spyder maakt gebruik van ondersteltechnologie uit de racerij met onder meer adaptieve schokdempers en achterasbesturing. Je kunt er dus van uit gaan dat deze Porsche lekker de bocht om gaat.

Actieve aerodynamica

De 918 maakt gebruik van Porsche Active Aerodynamic (PAA). Dit betekent dat de stroomlijn wordt aangepast aan de verschillende rijmodi en -omstandigheden. Diverse spoilers en ‘airflaps’ zijn daartoe verstelbaar. In E-modus zorgt PAA voor een minimale luchtweerstand, in ‘race-modus’ juist voor maximale ‘downforce’. De 918 Spyder beschikt over zogenaamde ‘top pipes’ – uitlaatpijpen die boven de motor uitmonden. Dit heeft belangrijke voordelen, onder meer voor de tegendruk en de temperatuurhuishouding.

Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Weissach-pakket

Als je het allemaal niet snel of exclusief genoeg is, levert Porsche het Weissach-pakket. Daarbij worden dak, achterspoilers, buitenspiegels en raamframes uitgevoerd in carbonfiber. De wielen zijn dan van magnesium en de geluidsisolatie wordt beperkt. Samen met enkele andere maatregelen zorgt dit voor een gewichtsverlaging van ca. 35 kg. De ‘Weissach-versies’ zijn herkenbaar aan de zespuntsgordels en de speciale kleurstellingen die verwijzen naar legendarische Porsche raceauto’s.

918 stuks

De productie van de 918 Spyder start op 18 september (9-18) en er worden (jawel) 918 exemplaren van geproduceerd. Je moet wel flink de portemonnee trekken, want de vanafprijs bedraagt € 780.450 inclusief BTW. Dat is wel flink goedkoper dan de Ferrari LaFerrari en de McLaren P1, maar ook iets minder exclusief. De kans dat je er een in het echt gaat zien is desalniettemin vrij klein. Wat het Weissachpakket moet kosten is nog niet bekend, maar dure kilo’s worden het zeker.

Video

Chris Harris van Drive reed al met een prototype van de 918 Spyder, en vroeg zich af hoe de auto zou rijden zonder de zware batterijtechnologie.

Foto’s

Galerij met (extra grote) foto’s voor op je bureaublad, leuk om tegenaan te kijken terwijl je aan het sparen bent.