Je had de BMW i3 op de IAA in Frankfurt al kunnen bewonderen, want daar stond het kekke elektrische stadskarretje in veelvoud op de enorme BMW-stand. Samen met de i8 trok de vooruitstrevende BMW behoorlijk wat bezoekers, die er zelfs in konden rijden. Inmiddels is de i3 ook in ons kikkerlandje gelanceerd.

BMW i

De i3 maakt deel uit van een nieuwe lijn elektrisch aangedreven BMW’s, de i-serie. Naast de i3 bestaat deze lijn momenteel verder nog uit de i8, een hybride sportauto die naast een elektromotor ook nog een potente 3-cilinder achterin heeft liggen.

De elektromotor in de i3 levert 170 pk en 250 Nm, en daarmee komt het 1195 kg zware autootje aardig vooruit: van 0 naar 100 in 7,2 seconden, en een top van 150 km/u. Meer dan genoeg voor de stad en daarbuiten, al zal de theoretische range van 160 kilometer met dat soort snelheden natuurlijk bij lange na niet gehaald worden. In de praktijk moet je bij normaal gebruik denken aan zo’n 100 tot 130 kilometer bereik.

Voor diegenen die last hebben van “range anxiety”, oftewel de angst met een lege accu stil te vallen, is de i3 ook verkrijgbaar met een range-extender-oplossing met 9-liter brandstoftank. In dat geval krijgt de i3 een tweecilinder hulpmotor (34 pk, met 9 liter brandstoftank) die er puur is om de accu’s op te laden.

De auto wordt er 120 kilo zwaarder van, en is daarmee ook minder vlot, nl. 7,9 seconden naar 100 km/u. Het bereik wordt vergroot naar maximaal 300 km. Nog niet enorm, dus lange ritten zul je zorgvuldig moeten plannen, of gebruik maken van BMW’s Add-on Mobility, waarbij je tijdelijk je i3 in kunt ruilen voor een reguliere BMW of Mini met brandstofmotor.

Het karretje is verkrijgbaar vanaf 35.500 euro, en de versie met range extender kost €39.990.

Video’s

Autovisie

Werner Budding van Autovisie heeft met de i3 gereden in zijn natuurlijke habitat, Amsterdam, en maakte de onderstaande videoreportage.

Autoweek

Cornelis Kit van Autoweek reed ook met de i3 en maakte onderstaande reportage


Autoblog

Autoblog test natuurlijk op hun manier, en trapte de i3 even op zijn staart.