Momenteel zitten veel autofabrikanten in een overgang naar een volledig elektrisch productgamma. Zo ook BMW, dat er, in tegenstelling tot bijv. de BMW iX, voor de 4-serie  voor gekozen heeft het model zowel met een benzine- als een elektrische aandrijflijn te leveren. Dat biedt de mogelijkheid om ze eens tegenover elkaar te zetten op een klein circuit. De elektrische i4 M50 neemt het op tegen de benzinegestookte M440i, met 3-liter turbomotor met milde hybrideondersteuning.

Trappen maar

Testredacteuren Dries van den Elzen en Peter Hilhorst van Autovisie nemen het tegen elkaar op in de BMW’s op het politiecircuit Lelystad, en dat levert een leuk vergelijk op. De i4 heeft weliswaar veel meer vermogen, maar is ook 390 kilo zwaarder dan zijn benzinebroertje, die overigens ook geen lichtgewicht is met 1900 kilogrammen rijklaar. Zijn deze auto’s gemaakt van pantserstaal of zo? Dat gewicht drukt door bij het remmen en in de bochten, dus is de elektroauto dan nog wel sneller?

Even wat cijfers van deze testauto’s:

BMW M440i xDrive BMW i4 M50
Motor 6-cilinder in lijn, met turbo en mild hybrid-ondersteuning elektromotoren, 313 pk achter, 258 pk voor
Systeemvermogen 374 pk / 500 Nm 544 pk / 795 Nm
Aandrijving vierwielaandrijving met sperdifferentieel, 8-traps automaat vierwielaandrijving, 80 kWh accupakket
Prijs testauto 108.000 euro 94.000 euro
0 – 100 km/h 4,7 seconden 3,9 seconden
Topsnelheid 250 km/h 225 km/h
Gewicht rijklaar 1900 kg 2290 kg

De petrolhead zal blij zijn met de uitkomst van dit vergelijk, maar als je nagaat dat je waarschijnlijk 90% van de tijd gewoon rustig rijdt en met het verkeer meetuft, is de EV dan niet de betere optie? Ik denk het wel, maar goed ik ben inmiddels al behoorlijk EV-minded, al heb ik met veel plezier in de vorige M440i mogen rijden tijdens een BMW testdag.