De vernieuwde Tesla Model S is afgelopen week getoond aan de wereld. Qua uiterlijk verandert er niet zo heel veel. Hij verlegt op het gebied van prestaties, range en…. interieur echter flink wat grenzen. De 2021-versie van de Model S wordt leverbaar als Long Range, Plaid (uitspraak: plèhd) en Plaid+. Vooral de specificaties van de Plaid+ zijn indrukwekkend te noemen. Een vermogen van meer dan 1100 pk door middel van 3 elektromotoren, een acceleratie van 0-100 km/h in 2,1 seconden en een range van bijna 840 km. Je hebt het niet nodig, maar het is wel vet. Bekende autovloggers als Mat Watson van Carwow en Bjørn Nyland hebben er gelijk een besteld. Daarvoor zouden ze in Nederland liefst 140.000 euro moeten neertellen. De Long Range “instapper” (663 km, 3,2 sec.) is er vanaf 90.000 euro. De Plaid (628 km, 2,1 sec.) kost 120.000 euro.

KITT-stuurtje

Interieur Tesla Model S Plaid+ 2021 zwart

Interieur Tesla Model S (zwart)

In tegenstelling tot het exterieur is het interieur wel flink veranderd. Dat mocht eigenlijk ook wel, want het originele ontwerp stamde al weer uit 2012. Het centrale scherm krijgt een horizontale layout, net als de Model 3. Bij de S heb je echter als vanouds ook nog een 2e scherm voor je neus. Zelfs de achterpassagiers hebben een eigen centraal schermpje. Leuk voor slopende kindervoetjes…

Wat opvalt op de Tesla-foto’s is het vreemde stuurtje en het ontbreken van een hendels aan het stuur. Afgezien van de vraag of dat toegestaan is in Europa (schijnbaar wel), genereert het nu vooral publiciteit, want de auto is ook verkrijgbaar met een normaal stuur.

Wat betreft het ontbreken van de hendels aan de stuurkolom: mogelijk zitten de knoppen in het stuur. Hoe dan ook, we praten er over en dat is wat Tesla graag wil. En hun nieuwste model moet uiteraard vooroplopen qua technologische ontwikkelingen. Al krijg ik bij sommige innovaties de gedachte dat het innovatie is om het innoveren, niet omdat het per se handiger is…

Fatt-cells

Er worden zoals gebruikelijk door Tesla geen specificaties van het accupakket opgegeven. Het is waarschijnlijk dat de Plaid+ gebruik maakt van nieuw ontwikkelde accucellen, de zgn 4680 “Fat Cells”, van Tesla, omdat er een enorme hoeveelheid kWh (ongeveer 120 kWh) onder in de bodem van de auto gelepeld moet worden om een dergelijk vermogen en bereik te halen. Deze Fat Cells zijn geïntroduceerd tijdens de Tesla Battery Day, en zullen ook de basis vormen voor het accupakket van nieuwe modellen als de Cybertruck (pick-up), Roadster (sportwagen) en Semi (vrachtwagen).