De vernieuwde Tesla Model S is afgelopen week getoond aan de wereld. Qua uiterlijk verandert er niet zo heel veel. Hij verlegt echter flink wat grenzen op het gebied van prestaties, range en…. interieur. De 2021-versie van de Model S wordt leverbaar als Long Range, Plaid (uitspraak: plèhd) en Plaid+. Vooral de specificaties van de Plaid+ zijn indrukwekkend te noemen. Een vermogen van meer dan 1100 pk door middel van 3 elektromotoren, een acceleratie van 0-100 km/h in minder dan 2,1 seconden en een range van bijna 840 km. Je hebt het niet nodig, maar het is wel vet. In Nederland moet je hiervoor 150.000 euro neertellen, wat gezien de prestaties niet eens exorbitant veel geld is. De uitvoering komt echter pas in 2022, maar de andere uitvoeringen komen wel in 2021 in de USA op de markt. De Long Range “instapper” (663 km, 3,2 sec.) is er vanaf 90.000 euro. De Plaid (628 km, 2,1 sec.) kost 131.000 euro.

[update 07-06-2021] Inmiddels heeft Elon Musk middels Twitter laten weten dat de Plaid+ er niet gaat komen. De Plaid wordt het topmodel, want die is al “so good” volgens de “Technoking of Tesla”, zoals hij zichzelf noemt. Of zou het te maken hebben met het feit dat de zgn “fat cell” batterijen mogelijk nog niet geschikt zijn voor productie?

KITT-stuurtje

Interieur Tesla Model S Plaid+ 2021 zwart

Interieur Tesla Model S (zwart)

In tegenstelling tot het exterieur is het interieur wel flink veranderd. Dat mocht eigenlijk ook wel, want het originele ontwerp stamde al weer uit 2012. Qua layout werd naar de Model 3 gekeken. Het centrale scherm krijgt voortaan dus een horizontale layout in plaats van een verticale. Bij de vernieuwde S heb je echter de mogelijkheid om het scherm naar je toe te kantelen en als vanouds is er ook nog een 2e scherm voor je neus, iets wat bij de Model 3 ontbreekt. Zelfs de achterpassagiers hebben voortaan een eigen centraal schermpje. Leuk voor slopende kindervoetjes…

Wat opvalt op de officiële Tesla-foto’s is het vreemde Yoke-stuurtje, dat iets wegheeft van het stuurtje van KITT uit Knight Rider. Afgezien van de vraag of het toegestaan is in Europa (schijnbaar wel), genereert het nu vooral publiciteit, want de auto is ook verkrijgbaar met een normaal stuur, zoals je hieronder kunt zien.

Stuur Tesla Model S (2021)

Normaal stuur Tesla Model S (2021)

De richtingaanwijzer is een touchknop geworden op het stuur, zo blijkt op foto’s van Reddit-gebruiker FridayTheDog111.

I SPOTTED THE NEW MODEL S. GOT TO SIT INSIDE from teslamotors

Ook ontbreken de obligatoire hendels aan de stuurkolom: de auto zou zelf beslissen welke versnelling (PRND) van toepassing is, wat je kunt overrulen met een swipefunctie in de V11-software op het centrale scherm. Woooot?

Het lijkt onhandig maar Elon tweette dat als je het eenmaal gewend bent, een schakelhendel voelt als een stap terug. En weer een stapje richting de geheel zelfrijdende auto waarin we alleen maar in hoeven te stappen.

Fatt-cells

Er worden zoals gebruikelijk door Tesla geen specificaties van het accupakket opgegeven. Het is waarschijnlijk dat de Plaid+, die pas in 2022 komt, gebruik maakt van nieuw ontwikkelde accucellen, de zgn 4680 “Fat Cells”, van Tesla, omdat er een enorme hoeveelheid kWh (ongeveer 120 kWh) onder in de bodem van de auto gelepeld moet worden om een dergelijk vermogen en bereik te halen. Deze Fat Cells zijn geïntroduceerd tijdens de Tesla Battery Day, en zullen ook de basis vormen voor het accupakket van nieuwe modellen als de Cybertruck (pick-up), Roadster (sportwagen) en Semi (vrachtwagen).