Tesla heeft momenteel grote problemen de productie van de recent geïntroduceerde Model 3 op te schalen. Daarnaast heeft het bedrijf forse schulden en zijn er kwaliteitsissues met de producten. Wat doe je dan? Precies: nieuwe modellen introduceren. De nieuwe Semi en Roadster fungeren duidelijk als bliksemafleider van de problemen om van de innovator een massaproductiebedrijf te maken en de enorme backlog van bestellingen van de Model 3 weg te werken. Dat wil niet zeggen dat de Semi en de Roadster geen spectaculaire modellen zijn, integendeel.
Semi: e-truck van Tesla
Tesla trok afgelopen week het doek van de Semi. Semi staat voor semi-truck, de Amerikaanse term voor de trekker van een oplegger. De elektrische vrachtwagen lijkt zo uit een sciencefictionfilm te zijn gereden.
De bestuurder zit centraal in het midden van de gestroomlijnde cabine waaronder de accu’s zijn geplaatst. Aandrijving vindt plaats op de 4 achterwielen, waar 4 elektromotoren zijn ingebouwd.
Zonder oplegger kan de Semi in slechts 5 seconden naar de 96 km/h (60 mijl) accelereren, een snelheid die in ons land natuurlijk begrensd wordt op 80 km/h. Met oplegger van 36.000 kilo (het maximum laadvermogen) komt hij 800 km ver en trekt hij nog steeds relatief snel op, namelijk in 20 seconden, waar een dieseltruck vijf keer zo lang over doet. Nu maar kijken hoe lang het duurt voordat Tesla de serieproductie op orde heeft. Het doel is 2019. Supermarktketen Walmart heeft maar vast 15 stuks Semi besteld. Update 22-1: videobeelden!
One more thing: nieuwe Roadster
Na de introductie van de Semi, kwam Elon in Apple-stijl verrassend op de proppen met een nieuwe Roadster met spectaculaire prestaties.
Tesla’s eerste model in 2008 was ook een Roadster, een elektrische sportwagen met de looks van een Lotus Elise. Destijds had dat model leuke prestaties maar de tijd staat niet stil en tweede Roadster is dan ook oogbalverpletterend snel. Wat te denken van een acceleratie van 0 naar 96 km/h in 1,9 seconden, 0 naar 160 km/h in 4,2 seconden en een topsnelheid van ruim 400 km/h? Daarmee wordt zelfs een Rimac gedeclasseerd.
De aandrijflijn van de Tesla sportwagen bestaat uit 3 elektromotoren met liefst 10.000 Nm koppel, die gevoed worden door een 200 kWh accupakket. De actieradius zou op 1000 kilometer liggen. En later komt er een nóg snellere, die Tesla “Special Option Package” noemt.
Filmpje!
Wat kost dat geintje? Nou, als je een van de eerste speciale “Founder” modellen van de Roadster wil hebben moet je 250.000 dollar vooruitbetalen. Anders kost hij je 200.000 dollar, waarvan je er 50.000 moet aanbetalen. In 2020 zou dan de productie worden gestart.
Ff serieus : “een snelheid die in ons land natuurlijk begrensd wordt op 80 km/h.”
U bent van mening dat deze Tesla Semi werkelijk naar ons Kikkerlandje komt?
Deze wagen is gecreëerd volgens Amerikaanse specificaties en zal in Nederland nooit gaan werken.
Meneer Breytner heeft dan wel de eerste order geplaatst, maar volgens het persbericht gaat hij de semi voor stads distributie gaan gebruiken. Ik wens hem daar veel succes mee. Als ik de Semi, in verhouding tot de 15 Mtr. oplegger, bekijk zal het cabine gedeelte (incl.de ‘neus’) zo’n meter of 3.5/4 meten. Zet daar een standaard laadbak achter van ca. 7 mtr. en de semi zal dan dus zo’n 11 mtr. lang zijn. Prettige wedstrijd ! Probeer de binnenstad van Rotterdam (Breytner z’n standplaats) Amsterdam, Utrecht of Maastricht maar eens in te komen. Natuurlijk kan meneer Breytner wél op een feestje tegen al zijn ‘vrinden’ vertellen dat hij de eerste was welke zo’n dikke Tesla Semi besteld heeft. “Should make him a hit with the girls” Ik vermoed dat als de Tesla semi werkelijk in deze spec. geleverd gaat worden in NL, hij mega aangepast moet gaan worden. Dat zal zich zeker niet alleen tot een snelheidsbegrenzer beperken. Dus zal meneer Breytner de Semi waarschijnlijk alleen voor PR doelen gaan gebruiken en zal de truck, denk ik, niet werkelijk aan het normale werk gaan.