Nederland is een echt Volvo-land. Dat wil zeggen, de modellen van de Zweedse fabrikant doen het altijd goed in ons kikkerlandje. De Volvo XC40 vormt daarop geen uitzondering, zeker omdat het een SUV is. Volvo’s kleinste staat namelijk op de 6e plaats in de verkoopcijfers van nieuwe auto’s in 2020. Maar daar vallen alle motorisaties onder, dus ook de XC40 Recharge, de puur elektrische variant. Daar gaan we het nu even niet over hebben, want nu even aandacht voor de XC40 T2 met de “instapmotor” en een vanafprijs van €37.985.

Begrensd

De auto is best wel ruim, maar hij heeft een compact motortje. De T2 heeft dezelfde 1,5 liter driecilinder onder de kap als de T3. Hij is echter softwarematig begrensd op 129 pk (95 kW) en 245 Nm waar de T3 goed is voor 163 pk (120 kW) en 265 Nm. Bewijs hiervoor is dat een tuner als Rica uit zowel de T2 als de T3 evenveel pk’s kan peuteren, namelijk 195. Maar goed, dat is voer voor autonerds als ondergetekende. In de praktijk zul je bij 100 km/h weinig verschil merken. Alleen acceleraties, die verlopen natuurlijk minder krachtig dan de T3. Van 0 naar 100 in 10,9 seconden (vs. 9,4 voor de T3) is zeker niet vlot, maar voor veel mensen echter vlot genoeg. De top is zoals bij alle nieuwe Volvo’s begrensd op 180 km/u. Iets met veiligheid, waar het merk voor staat. De verbruiksopgave is voor zowel de T2 als de T3 gelijk, maar in de praktijk denk ik dat hij net wat minder zuinig is dan de T3, omdat die makkelijker presteert.

Test Volvo XC40 door Autoblog

De XC40 is een vrij zware auto, dus als je echt een beetje wilt doorrijden, zoals Wouter Karsen van Autoblog (en de Nationale Autoshow op BNR) graag doet, dan gebeurt er niet zo veel als je het gaspedaal diep indrukt. Wouter deelt in deze video zijn bevindingen.